Hopp til innhold

Refser Ryanairs oppsigelsestrusler

YS-forbundet Parat vil ta opp flyselskapets arbeidsinstruks for kabinpersonell med Luftfartstilsynet.

Ryanair Boeing 737-800

Kabinpersonell hos det irske flyselskapet Ryanair trues med å få sparken dersom de ikke selger nok om bord på flyet.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Tradisjonelt handler denne typen arbeid om å ivareta sikkerhetsoppgaver. Det som er mer spesielt, og får oss til å reagere, er holdningen i instruksen og måten ting kommuniseres på. Det er den trusselrammen ting ligger inne i, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NRK.no.

Hans-Erik Skjæggerud, Parat

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud.

Foto: Parat

Aftenposten skrev fredag at kabinpersonalet i Ryanair risikerer å få sparken dersom de ikke selger godt nok om bord i flyene. Avisen har fått tilgang på en konfidensiell arbeidsinstruks.

– Kan ikke bare sparke

Skjæggerud mener måten Ryanair opptrer på er langt unna norsk regelverk.

– I norsk arbeidsliv legger arbeidsmiljøloven sterke føringer for hvordan arbeidsgiver skal opptre ovenfor egne ansatte dersom disse ikke gjør en god nok jobb. Der ligger rammene i forhold til både advarsler og oppfølgingsansvar, for å prøve å påvirke den ansatte til å endre sin adferd på jobben. Man kan ikke bare si opp en person fordi man er misfornøyd fra arbeidsgivers side.

Overfor Aftenposten har Ryanair forsvart arbeidsinstruksen.

– Alle som ikke gjør en god nok jobb kan bli sagt opp. Er det ikke slik i Norge? sa flyselskapets informasjonsdirektør Robin Kiely til avisa fredag.

– Påvirker arbeidsmiljøet

Nå ønsker Parat svar fra Luftfartstilsynet om både arbeidsinstruksen, og andre forhold i Ryanair.

– Det vil være naturlig for oss å ta opp dette, sammen med andre ting, når vi forhåpentligvis får et møte med Luftfartstilsynet om det tilsynet de gjennomførte på Rygge tidligere i år. Dette for å undersøke om de blant annet gikk inn i disse tingene og stilte spørsmål til de ansatte om hvordan de opplever kravene de møter fra arbeidsgiveren sin, sier Hans-Erik Skjæggerud.

– Det er også sånn med de arbeidskontraktene som vi er kjent med fra tidligere, og måten de er utformet på. I sum mener vi dette har innvirkning på arbeidsmiljøet. Og et negativt arbeidsmiljø i luftfarten, det skjønner alle at ingen er tjent med, sier Parat-lederen til NRK.no.