Hopp til innhold

Raser etter tunnel-nei

Ved Peterson frykter man for jobbene etter at Mossetunnelen er utsatt enda en gang. LO og Moss Industriforening raser.

Peterson i Moss

Dagens jernbanelinje går rett over fabrikkområdet til Peterson. Det påfører bedriften 10-15 millioner kroner årlig i ekstra logistikkostnader.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

– Jeg er rett og slett forbannet, sier leder for LO i Moss, Åge Hansen, til Moss Avis.

Og LO-lederen er ikke alene. Mange reagerer kraftig på at det ikke er satt av penger til Mossetunnelen i statsbudsjettet for 2011.

Ved ikke å bevilge penger til ny jernbanetunnel i Moss, setter regjeringen arbeidsplassene på Peterson i fare. Det mener fagbevegelsen på fabrikken.

Frykter for jobbene

– Peterson er allerede i en svært presset økonomisk situasjon. Så får vi dette i tillegg. Med sin politikk bidrar regjeringen til å sette arbeidsplassene våre i fare. Dette blir å legge sten til byrden for oss, sier nestleder i Moss Cell og papirarbeiderforening, Bjørn Arild Hansen, avisa.

Bakgrunnen er at dagens jernbanelinje går rett over fabrikkområdet til Peterson. Det påfører bedriften 10-15 millioner kroner årlig i ekstra logistikkostnader.

I mange år har fabrikken kjempet for å få en tunnel på plass.

I statsbudsjettet for 2011 står det at det «ikke er satt av planmidler til prosjektet i 2011 fordi Jernbaneverket mangler kapasitet til videre planlegging».

– Helt pyton

Daglig leder i Mosseregionen Næringsutvikling, Yngvar Trandem, synes det er en merkelig begrunnelse.

– I andre sammenhenger hvor det kjøres større jernbaneprosjekter, er det vanlig å hente inn planleggingskompetanse utenfra, sier Trandem.

Moss industriforening er også opprørt.

– Dette er helt pyton. Det er all grunn til å være skuffet. Tenk på alt det arbeidet Østfold har nedlagt for å sikre økte bevilgninger til jernbanen, og så opplever vi dette. Det er ubegripelig, sier daglige leder Gunnar Laursen.