– Etter at man fikk en positiv test, så har vi drevet smittesporing. Da har vi gått tilbake i tid og oppdaget at vedkommende hadde brutt karantenebestemmelsene, sier Rakkestad-ordfører Karoline Fjeldstad til NRK.
Tidligere denne uka testet en ansatt i Rakkestad kommune positivt for covid-19. Kommunen satte derfor i gang omfattende smittesporings- og smitteverntiltak.
Da fant de ut at den ansatte var ilagt karantene. Likevel møtte vedkommende på jobb i strid med karantenebestemmelser og andre smittevernregler.
– Grovt tillitsbrudd
Nå har kommunen valgt å anmelde den ansatte. Det var Rakkestad Avis som først fortalte om anmeldelsen. Den ansatte jobbet på et rehabiliterings- og omsorgssenter. Rådmann Alf Thode Skog sier til avisen at det er uakseptabelt at slikt skjer.
– Den ansatte har utsatt pasienter og andre ansatte for smittefare. Det er et grovt tillitsbrudd som vil bli anmeldt, sier Skog.
Ordfører Fjeldstad kaller saken trist.
– Dette med at man skal holde seg hjemme når man er syk eller i karantene er basert på tillit. Når den tilliten blir brutt, så stor man i en stor fare for at det sprer seg smitte. Dette er en veldig krevende og trist sak, sier hun til NRK.
Hel avdeling i karantene
I en pressemelding skriver kommunen at situasjonen er bekymringsfull og at det var fare for å bringe smitte inn både i ansatte- og pasientgruppen.
En hel avdeling ved omsorgssenteret har blitt satt i karantene og er testet. Foreløpig har ingen av disse testene vært positive.
– Vi ønsker å beskytte de sårbare gruppene vi har, men her har man satt både ansatte og beboere i smittefare. Det er veldig alvorlig, og det er derfor vi har valgt å gå til en politianmeldelse, sier Fjeldstad.
– Det er ikke noe vi gjør med lett hjerte, men dette er et klart brudd på smittevern- og karanteneregelen, legger hun til.
Kommunen opplyser at saken følges videre opp internt, og at de ikke ønsker å kommentere den ytterligere fordi det er en personalsak.