"Eksisterende veg har dårlig standard i forhold til trafikkmengden, med stedvis dårlig kurvatur og sikt, flere kryss og avkjørsler og boliger lokalisert helt inntil vegen.
Store deler av strekningen har derfor nedsatt fartsgrense. Årsdøgntrafikken på strekningen varierer mellom 11 000 og 13 000 kjøretøy, med en tungtrafikkandel på 12-14 pst.
Prosjektet omfatter bygging av firefelts veg på en om lag 6 km lang strekning i Hobøl kommune i Østfold og Ski kommune i Akershus. På siste del av strekningen mot Retvedt snevres vegen inn til tofelts veg med midtrekkverk, som en midlertidig påkobling til eksisterende E18 nordover mot Vinterbru.
Arbeidet med kommunedelplan for prosjektet pågår. på grunn av manglende planavklaring er det knyttet stor usikkerhet til kostnadsanslaget.
For å få en effektiv og trafikksikker E18 gjennom Østfold har det vært faglig og politisk enighet om at dagens veg må forbedres.
Fra Knapstad i Østfold til Retvedt i Akershus legger Regjeringen til grunn at vegen skal bygges som smal firefelts veg.
Fra Retvedt til Vinterbru i Akershus har dagens E18 en bedre standard enn vegen gjennom Østfold.
I forbindelse med prosessen med ekstern kvalitetssikring av konseptvalg (KS1) har verken Statens vegvesen eller ekstern konsulent funnet tilstrekkelig grunnlag til å kunne gi en klar tilråding til hvilken løsning som best vil løse transportutfordringene på denne strekningen.
Det anbefales imidlertid å gå videre i kommunedelplanleggingen med alternativene som tar utgangspunkt i dagens trase.
Regjeringen legger til grunn at det på strekningen mellom Retvedt og Vinterbru blir gjennomført utbedringsog trafikksikkerhetstiltak langs dagens trase i påvente av nærmere planavklaring. Videre planlegging skal baseres på løsninger i dagens trase.
Planleggingen skal ikke være til hinder for fremtidig utbygging til 4 felt også langs denne strekningen. En skal i videre planlegging ta hensyn til biologisk mangfold og jordvern.
Regjeringen mener det er ønskelig å få etablert et mer attraktivt kollektivtilbud på strekningen.
Gjennom bygging av nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo vil reisetiden reduseres og påliteligheten bedres vesentlig.
Fylkeskommunale og lokale myndigheter har en rekke virkemidler som vil bidra til å støtte opp under kollektivtrafikken og fylkene har ansvaret for å utvikle busstilbudet. Det må vurderes om man gjennom en forbedring av kollektivtilbudet kan utsette behovet for bygging av firefeltsveg.
Samferdselsdepartementet er opptatt av at det skal være tett dialog mellom Statens vegvesen og berørte kommuner og fylker i den videre planleggingen på strekningen.
Nøkkeltall og virkningsberegninger E18 Knapstad – Retvedt
- Kostnadsanslag 780 mill. kr
- Statlig finansiering 2010-2013 300 mill. kr
- Statlig finansiering 2014-019 380 mill. kr
- Annen finansiering
- Samfunnsøkonomisk nettonytte Det er ikke beregnet samfunnsøkonomisk nytte av prosjektet