Problemer for Get-kunder

Digital-TV skal gjøre TV-hverdagen enklere, men bestillinger, feilmeldinger og dekoder-surr har blitt i overkant mye for Get.

Dekoder for digital-TV
Foto: Get

Kabelselskapet Get opplever i disse dager stor pågang fra sine kunder.

I løpet av november skulle alle som ville, motta digitale TV-signaler fra Kabel-TV selskapet Get.

Omlegging til digital-TV skal gjøre din TV-hverdag enklere, men mange bestillinger, feilmeldinger fra kunder, og surr med utsendelsen av dekodere har ført til at selskapet ikke har klart å ta imot alle henvendelser fra kundene.

Problemer med lokalsendinger

Get har også problemer med en omkoblingsboks for lokale signaler, i forbindelse med overgangen til digital-TV.

Dette gjør at starten på Østlandssendingens TV-nyheter ikke kommer på lufta som den skal. Mange får svart skjerm i stedet for begynnelsen av nyhetssendingen.

Get har opplyst at selskapet arbeider med å utbedre denne feilen, men kan ikke si når dette vil være i orden.

Lange telefonkøer

 

Øyvind Huseby, Direktør for samfunnskontakt i Get
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen / Marianne Otterdahl-Jensen

Den store pågangen har ført lange køer på kundeservicetelefonen, og informasjonssjef i Get, Øyvind Husby innrømmer at pågangen har vært stor.

- Det har vært en kjempeoperasjon, med titusenvis av bokser som skulle byttes ut, og det kan forekomme feil her. Det vil alltid være noen som har problemer, når så mange skal installere utstyr.Vi hjelper så godt vi kan, sier Husby.

I inntil en halvtime har kunder måttet vente for å komme fram på Gets kundetelefon.

Sendte feil dekodere

Enkelte har blitt tilsendt feil dekodere, eller rett og slett dekodere de ikke får brukt. Likevel mener Husby at overgangen til digital-TV har gått bra.

- Før jul hadde vi en enorm pågang, men heldigvis er vi i ferd med å få kontroll nå, og ventetiden er langt lavere. Nå er gjennomsnittlig ventetid to minutter på telefonen, det er fortsatt ikke godt nok, men det er langt bedre enn for noen uker siden, sier Husby.

Men da NRK sjekket telefonkøen hos Gets kundetelefon rett etter dette intervjuet, måtte vi vente i nesten ti minutter før vi fikk hjelp. Så Gets kunder må nok smøre seg med tålmodighet en stund til.

Gets logo
Foto: Get