PR-ekspert: – Kan like godt droppe å profilere Viken

Flere fylker har vært flinke til å skape blest om at de skal slås sammen. – I Viken kan de bare gi opp, mener markedsføringsekspert.

Trond Blindheim

Trond Blindheim er selv fra Bergen, men bor i Akershus, og mener det vil være håpløst å skape noe engasjement for Viken.

Foto: Markedshøyskolen

Musikkvideoen til «Trønder», som promoterer sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag, er spilt av over en million ganger, mens musikktjenesten Spotify har over 300.000 avspillinger av låta.

På Vestlandet har nesten sju hundre mennesker tegnet forslag til nytt fylkesvåpen når Hordaland og Sogn og Fjordane slår seg sammen.

Men i Viken, den største fylkessammenslåingen i Norge, er lite gjort for å styrke det fremtidige storfylkets fellesskapsfølelse.

Det kan de like godt la være å forsøke på, sier PR-mannen Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.

Han mener folk flirer av Viken, og at regionen ser komisk ut på et kart. Men, kanskje viktigst - han tror ikke de tre fylkene har noe samlende element.

– Det mangler en felles identitet. De kan jakte på den identiteten i åresvis, men jeg tror ikke de vil finne den.

Nettside

Vikens prosjektgruppe har satset på en nettside, for å spre kunnskap og entusiasme blant folk flest.

Anette Solli (H), som leder fellesnemnda for Viken, forsvarer dette med at det er tidlig i prosessen.

Kart over Viken, med Lunner og Jevnaker

Viken skal bestå av tre fylker rundt Oslo. Fra 2020 vil kommunene Lunner og Jevnaker skifte fylke fra Oppland til Viken, slik at det nye fylket "henger sammen" rundt Oslo.

Foto: Viken-prosjektet

– Nettsiden er vår primærkanal for kommunikasjon til alle målgrupper. I tillegg har vi profiler på Facebook og Twitter. Her ble innbyggerne invitert til å foreslå en visjon for Viken.

Slagordet som ble vedtatt etter dette er «Viken viser vei».

– Er dette et godt motto, Solli?

– Det har ikke skapt like stor begeistring overalt. Det er godt utgangspunkt at vi har en slik ambisjon for det vi skal ta tak i, der våre løsninger skal være utslagsgivende.

Vikens Facebook-side har så langt fått tommel opp fra 822 personer, mens Twitter-kontoen følges av av 177 personer.

Solli innrømmer at den drakampen om Vikens fremtid har gjort det vanskelig å skape jubel for regionen.

– Når politikerne krangler seg imellom om Viken skal være eller ikke være, er det kompliserende for å skape begeistring om prosjektet. Det sier seg selv ,sier hun.

Petter Northug i musikkvideoen "Trønder"

Petter Northug er en av flere kjendiser som stilte opp i musikkvideoen «Trønder».

Planlagt å styrke identiteten

Allerede i februar i år vedtok fellesnemnda for Viken at det er viktig med profilering for å øke forståelsen for det nye storfylket, som skal bestå av dagens Østfold, Buskerud og Akershus.

En unaturlig region, sier mange.

Kommunikasjonsstrategien gjelder for perioden 2018 til 2020, altså fram mot etableringen av Viken 1. januar 2020.

Anette Solli (H) leder fellesnemnda for Viken

Den politiske ledelsen i Viken med Anette Solli i spissen, venter med profileringen av Viken til neste år. Nå er det en politisk strid som må avklares først. Bak fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, og prosjektleder for Viken, Harald Horne.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Her heter det at god kommunikasjon «blir et sentralt strategisk virkemiddel for å nå målene til den nye fylkeskommunen», og at ekstern kommunikasjon skal synliggjøre Viken, styrke kunnskapen om og øke interessen og engasjementet for Viken fylke.

Sju måneder senere er nettsiden den eneste eksterne markedsføringen av det nye fylket, i tillegg til at politikere og andre har deltatt i debatter og skrevet kronikker.

Viken-prosjektet skal i gang med profileringsarbeidet, men ikke før neste år. Da kommer blant annet en konkurranse om fylkesvåpenet.

– Det kommer i 2019, og vi vil informere innbyggere godt om valget neste år og endringer i samfunnsoppdraget, svarer nemndleder Anette Solli.

– Et fylke med komplekser

Nesodden-mannen og markedsføringseksperten Trond Blindheim ved Høgskolen Kristiania tror Vikenprosjektet vil slite.

Han registrerer en total likegyldighet for det nye fylket.

– Ja, det er ingen begeistring å spore, og jeg har snakket med mange.

Blindheim mener Viken vil ha et randsonekompleks til Oslo.

– Alle vet at de bor rett på utsiden av noe som er mer spennende, nemlig Oslo. Det er kulere der.

Solli sier nærheten til Oslo er fellesnevneren til områdene som utgjør den nye Viken-regionen.

Betent situasjon

I midten av oktober skal Stortinget ta stilling til hvilke oppgaver de nye fylkene skal få. Da vil også Viken bli diskutert, i tillegg til spørsmålet om Finnmark, som nekter å bli slått sammen med Troms.

Forslag til fylkesvåpen Vestland

Et av de 667 forslagene til fylkesvåpen for Vestland fylke som er sendt inn fra Hordaland og Sogn og Fjordane. Innsender er Mikal-André Tvedt og motivet forestiller en torsk eller tørrfisk i sølv med en krone i gull.

Foto: Vestland fylkeskommune

Finnmark-saken satte fart i en aksjon blant Viken-politikerne som ønsker hele fylkestanken lagt i grus. Eller at bare Østfold og Akershus slår seg sammen.

Dermed er det lite grobunn for å skape entusiasme ut til folk.

Østfolds fylkesordfører, Ole Haabeth (Ap), vil ikke kommentere profileringen av Viken nå.

– Mitt parti står bak et forslag om å legge ned det politiske arbeidet i Viken, og det er derfor umulig for meg å uttale meg om promotering i den situasjonen vi er i, skriver han i en melding.

29.09.18: Saken er oppdatert med flere kommentarer fra leder for fellesnemnda Anette Solli.