Hopp til innhold

Flybusspassasjerer må klage på norsk

Klag på norsk, eller betal for å klage på oss. Slik møter Rygge-ekspressen sine mange utenlandske passasjerer.

Unibuss

En av Unibuss sine busser.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Britiske Lee Frost ville varsle Unibuss Ekspress om to kranglete, uhøflige buss-sjåfører på Rygge-ekspressen. Det var lettere sagt enn gjort:

– På informasjons-sidene til Unibuss står det at klager må skrives på norsk, og at de besvares på norsk. De som klager på et annet språk må regne med å betale for merarbeidet buss-selskapet får med klagen. Jeg klaget uansett - på engelsk, sier Lee Frost.

Stengte passasjerer ute

På vei fra Oslo til Rygge opplevde Frost og en rekke andre passasjerer at buss-sjåføren stengte et ung par ute, mens bagasjen deres var innelåst på bussen.

– De sto utenfor og sa farvel til venner. Det var ikke avgangstid ennå, men sjåføren lukket dørene og begynte å kjøre. Paret dunket i døren og ropte slipp oss inn, men sjåføren ble rasende. Han veivet med armene og skrek at de skulle ha seg vekk. Det var helt uvirkelig, sier Frost.

Protester fra de andre passasjerene hjalp lite. Først da folk utenfor bussen stilte seg i veien for bussen og truet med å ringe politiet, skal sjåføren ha gitt seg og sluppet inn de to gråtende og fortvilte passasjerene.

På'n igjen

Heller ikke bussturen tilbake til Oslo ble noen god opplevelse. Frost forteller at han og kjæresten satt helt foran i bussen. De opplevde sjåføren som uhøflig mot mange av passasjerne som kom på. I tillegg mener de han kjørte vinglete, for fort, og at han pratet i mobil uten hands-free.

– Jeg bor i Oslo selv, og regner Norge som mitt land også. Jeg synes det er trist at noen får dette som første eller siste inntrykk av Norge og nordmenn når de kommer hit på besøk. Derfor ville jeg si i fra, sier Frost.

Endrer reisevilkår

Klagen sendte Frost i kopi til Samferdselsdepartementet. Det ga resultater.

Samferdselsdepartementet ber Unibuss Ekspress gå igjennom reisevilkårene sine, og spør selskapet om det er rimelig og lovlig å kreve klager på norsk, når bussene kjører passasjerer til og fra utenlanske flyruter.

Daglig leder i Unibuss, Kjell Knarbakk ,sier de skal endre vilkårene:

– Vi vil gå gjennom disse nå, så vil vi ta vekk slike ting som åpenbart ikke er verken smart eller hensiktsmessig å ha, sier Knarbakk .

Han legger til at selskapet ikke har praktisert å gi gebyr når klagene kommer på fremmedspråk de fleste behersker.

– Alvorlig hvis det stemmer

Selve innholdet i klagen har selskapet ikke tatt stilling til ennå.

– Først må vi snakke med sjåførene. En sak har ofte to sider,men hvis påstandene i klagen stemmer, er det alvorlig. Det er viktig for oss at de som reiser med oss både føler seg velkomne og blir møtt med en god service-innstilling, sier Knarbakk.