Cato Rød tar frem tommestokken og måler avstanden mellom de to setene i førerhuset på lastebilen. Den viser 110 centimeter.
– I denne er det nå stor nok plass til å ivareta smittevernreglene og en meters avstand, forteller Rød, som er daglig leder på Wright kjøreskole i Sarpsborg.
I snart to måneder har trafikkopplæringen på kjøreskolen stått stille. Men mandag meldte Samferdselsdepartementet at de kan starte å kjøre der det er minst en meter mellom eleven og læreren.
Det gjelder for lastebil og andre tyngre kjøretøy.
Det er rundt tusen førerprøver på tunge kjøretøy hver måned, som betyr et par tusen avlyste prøver siden koronatiltakene ble innført.
Og dette er folk som tar lappen for å bruke den i jobb.
Åpner for å bestille oppkjøring
En av dem som er glade for dette, er Tobias Næss Arnesen. Han er ambulanselæring på Sykehuset Østfold, og trenger lastebil-lappen for å kunne kjøre ambulanse.
Mens han venter, må han holde seg bak i ambulansen.
– Jeg er en omsorgsperson og vil jobbe med alle typer mennesker som er syke eller skadet. Men det er jo lurt at jeg kan kjøre ambulansen også, sier han.
Statens vegvesen vil på torsdag 7. mai åpne for å bestille time til oppkjøring på tung bil. Deretter vil det ta noe tid før de første kandidatene er klare for oppkjøring.
Frykter konkurser
Men selv om deler av kjøreskolenes virksomhet kan starte opp, kan skadene etter de to månedene med stengte kjøreskoler bli varige. Siden personbiler ikke har en meter mellom setene, kan kjøreskolene fortsatt ikke ta imot folk som skal ta lappen på personbil.
– Det store volumet for kjøreskolene er på dem som tar lappen for personbil, sier daglig leder i Autoriserte Trafikkskolers Landsforening, Torgeir Abusdal.
Han sier det nå er konkurser blant kjøreskolene, og at det vil komme flere.
– Hvis det går måneder uten at det åpnes for kjøreopplæring for klasse B, vil vi ikke ha noen bransje igjen, frykter han.
Derfor håper han å kunne starte opp igjen om kort tid, selv om det er mindre enn en meter mellom lærer og elev.
Trenger flere sjåfører
Mens Sykehuset Østfold venter på at lærlingene skal få sertifikatet, blir det mer å gjøre på andre ambulansearbeiderne.
– Vi har behov for de nye som kommer til for å sikre beredskapen. Uten at de har førerkort kunne det lett blitt hull i vaktplanene, sier stasjonsleder for ambulansetjenesten i Sarpsborg, Ole Jørgen Petterøe.
Tobias Næss Arnesen fikk ikke bare den gode nyheten om at han kan starte kjøreopplæringen igjen. Han fikk også tatt teoriprøven.
Etter en halv time inne i lokalet, kom han fornøyd ut.
– Det ble fire feil, men så lenge det er under fem så er det helt greit, slår han fast.