Hopp til innhold

OUS: – Fare for at liv kan gå tapt

Når flere tunneler i Oslo skal pusses opp blir det mer kø. Ambulansetjenesten frykter at de skal komme for sent frem til folk som trenger akutt hjelp.

Terje Strand

Ambulansesjåførene er bekymret for at de kommer senere frem til pasientene og at det vil ta lengre tid å få pasientene frem til sykehus.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

1. juni starter oppussingsarbeidet som skal gjøre tunnelsikkerheten langs Ring 3 bedre. Vegvesenet begynner med Smedstadtunnelen, og all trafikk må gå gjennom vestgående løp. Det betyr mer kø og forsinkelser.

– Det er en potensiell stor fare for at ambulansen vil komme for sent hjem til noen av pasientene våre, og vil bruke lengre tid til sykehusene ved for eksempel en alvorlig skade eller et akutt hjerteinfarkt, sier Terje Strand, leder for prehospitalt senter på Oslo universitetssykehus (OUS).

Flere hasteoppdrag der tid har betydning

Oslo universitetssykehus har en økning av pasienter som trenger akutt hjelp. Nå er det mellom 140 000 og 150 000 ambulanseoppdrag i Oslo og Akershus hvert år.

Av dem er to tredeler definert som hasteoppdrag der man antar at tiden har betydning.

– Det er noen tilstander, som hjerneslag eller hjerteinfarkt, som vi i dag vet haster mer enn det vi gjorde for noen år tilbake. Resultatet blir bedre jo tidligere pasienten kommer fram til sykehus, sier Terje Strand.

Åpner ekstra kollektivfelt

Hilde Ulvik

Prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Ulvik.

Foto: Statens vegvesen

Prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Ulvik, sier de har et godt samarbeid med alle nødetatene i området.

– Vi ønsker å bistå dem med de tiltakene vi kan, og håper at vi sammen skal klare å finne gode løsninger på de problemene som absolutt er der.

– Men er det grunn til bekymring tror du?

– Den daglige pasienttransporten inn til Rikshospitalet og Radiumhospitalet har vi veldig fokus på, sier Hilde Ulvik i Statens vegvesen.

Statens vegvesen åpner et midlertidig kollektivfelt langs Ring 3 mens tunnelene pusses opp. Det kan også nødetatene bruke.

I tillegg må ambulansetjenesten i Oslo-området bruke mer penger for å holde responstiden.

– Vi må være nærmere der pasienten er, for vi må regne med å bruke lengre kjøretid. Så der må det gjøres en del grep både fra vegmyndighetene og fra vår side, sier Terje Strand ved Oslo universitetssykehus.

Disse tunnelene skal oppgraderes de neste fem årene:

Hvilke tunneler som skal renoveres
Foto: Statens vegvesen