Det var på pressekonferansen søndag kveld det kom frem at Veireno er ferdig. Oslo kommune tar over renovasjonen i egen by, og søppelfirmaet slår seg trolig konkurs mandag morgen etter måneder med søppelkaos i hovedstaden.
Men det vil koste Oslos innbyggere. Renovasjonsavgiften vil stige med 5,2 prosent neste år som følge av at kommunen får økte utgifter. Det kommer frem i et byrådsnotat.
Det betyr at en eneboligeier må betale omkring 300 kroner mer for renovasjon neste år enn i år.
I notatet antar byrådet at det koster kommunen 40 millioner kroner mer i året å drive renovasjonen selv.
– Det er Oslos befolkning som betaler renovasjonen. Dette forandres ikke på av dette. De må ta det som koster ekstra, sier direktør i Renovasjonsetaten Arild Sundberg.
NRK har gjort gjentatte forsøk på å få tak i Veireno-sjef Johnny Enger for intervju, men har ikke lykkes. I en pressemelding sier imidlertid Enger at han håper den nye løsningen vil skape ro og stabilitet. Han beklager den mangelfulle avfallshåndteringen siden de overtok i oktober.
Utbetaler lønn
Oslo kommune tar over ansvaret for 170 ansatte i Veireno. I den nye kontakten mellom Veireno og kommunen står det at Veireno skylder de ansatte lønn for januar. Til sammen dreier dette seg om 5,6 millioner kroner.
Men selskapet har ikke penger til å betale. Dermed vil kommunen betale ut lønn til de ansatte senest onsdag 22. februar.
I tillegg har kommunen krav mot Veireno på nærmere 3,8 millioner kroner for dagbøter og beredskapsbiler.
For å sikre seg at Veireno tar kostnaden for både bøter, beredskapsbiler og lønn, står det i kontrakten at disse utgiftene blir trukket fra Veirenos utestående vederlag.
I byrådsnotatet står det at en stor del av de 170 har midlertidige arbeidskontrakter. De vil få fast ansettelse i kommunen, med kommunens lønns- og pensjonsbetingelser.
Sundberg sa på søndagens pressekonferansen at han vil starte mandag morgen med å gjennomgå arbeidskontraktene til de ansatte.