Denne uka starter for alvor kampen om å kapre de beste elevene til videregående skoler.
– Vi kommer til å ha elevaktiviteter, og vi skal vise hvordan man kan lage is for eksempel. Så blir det selvsagt musikk, sier rektor Kjell Ove Hauge på Kuben videregående skole.
Skolen venter 2.000 på besøk under arrangementet Åpen dag.
En av dem er Sara Steihaug, 10.-klassing på Abildsø.
– Jeg skal nok på de fleste åpne dagene. Akkurat nå har jeg Lambertseter på topp, fordi det ligger nærme og jeg kjenner mange som skal gå der.
Gode resultater
1. mars er søknadsfristen til videregående skoler, og i Oslo er det hele 22 skoler å velge mellom. Rektor Kjell Ove Hauge innrømmer at kampen om elevene er stor.
– Den er ganske stor, men først og fremst handler det om å synligjøre de gode resultatene gjennom det daglige virke, sier Hauge.
– Jeg har vært veldig usikker. Men nå er det Elvebakken, medier og kommunikasjon, som er førstevalget mitt, sier Victor Reiremo.
Reklamebudsjettet varierer
Det er stor forskjell på hvor mye penger de videregående skolene i Oslo bruker på å reklamere for seg selv. Mens noen legger ned 100.000 - 250.000 kroner for å kapre elever, har andre et budsjett på noen tusenlapper.
Det er viktig for skolene å få nok søkere til å fylle opp alle skoleplassene. Hvis ikke, må budsjettet kuttes.
– Jeg har valgt Lambertseter, idrettsfag. For jeg har hørt at det er veldig bra der, både når det gjelder miljø og fag, sier Daniel Sørum Rismo.
Enklere løsninger
Tidligere år har mange satset på kjente artister og loddtrekning av datautstyr for å trekke tiendeklassingene til Åpen dag. Men nå sier flere skoler Østlandssendingen har snakket med, at de velger enklere løsninger.
I fjor fikk Ullern videregående 400.000 kroner for å skape blest rundt den nye skolen. I år bruker de en tidel av summen, sier assisterende rektor Esther Eriksen.
– Det er klart det er en konkurranse om å få mange til å søke på skolen. Det har jo med den økonomiske modellen å gjøre. Likevel opplever jeg at det nå er et større samarbeid mellom de videregående skolene, sier Eriksen.
Egen reklamefilm
En reklamefilm på kino skal lokke ungdommer til Fyrstikkalleen på Helsfyr. Elever på medier og kommunikasjon har laget den. Fyrstikkalleen har et reklamebudsjett på 150.000 kroner.
Men treffer filmen de nesten 5.500 10.klassingene?
– Ja, det så veldig bra ut! Det var veldig imponerende. Men jeg vil fortsatt se mer på åpen dag og sånn. Åpen dag teller mer enn en video, sier Mikaela da Silva.