Hopp til innhold

– Nå får togpassasjerer en bedre hverdag

Oslo S har vært stengt i seks uker i sommer. Mandag åpner stasjonen igjen etter at Jernbaneverket er ferdige med et svært omfattende fornyingsarbeid.

Nedfalne kjøreledninger, signalfeil, råtne sviller og farlige avsporinger er forhåpentligvis historie når Oslo S åpner for togtrafikk igjen mandag morgen.

250 arbeidere har jobbet nærmest døgnet rundt og i helgen ble det kjørt tester med togene for å se om alt fungerer.

– Vi er veldig spente på hvordan det vil gå. Vi har hatt noen utfordringer i sammenheng med testkjøringer i helgen, men nå skal alt være i orden, sier sjef for Jernbaneverket Elisabeth Enger.

Hun legger til at Jernbaneverket vil være i beredskap under åpningen av Oslo S i morgen.

Før åpning på Oslo S

Jernbanedirektør Elisabeth Enger, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa prosjektdirektør Bjørn Hillestad tar seg en siste runde på Oslo S før åpningen mandag.

Foto: Hanne Bjørdal Roald / NRK

– Bedre hverdag

Siden 26. juni har hovedstadens jernbane vært stengt helt fra Skøyen stasjon i vest til Bryn i øst og til Grefsen i nord, inkludert det meste av Oslo Sentralbanestasjon.

Dermed har togpassasjerer på alle strekninger gjennom Oslo S, med unntak av Østfoldbanen, vært nødt til å ta buss for bane store deler av sommeren.

Les også: Gjør 18 måneders arbeid på en sommer | - Blir like bra som Gardemobanen | 465 signalfeil på tre måneder

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er imponert over at Jernbaneverket har fått gjort en svært stor jobb på kort tid:

– For passasjerene har arbeidet selvsagt vært en ulempe mens det har stått på, men fra og med i morgen vil togpassasjerer i Oslo-området få en bedre hverdag, sier Kleppa til NRK.no under en pressekonferanse søndag kveld.

Tror du dette vil løse togproblemene på Østlandet? Diskuter nederst i artikkelen.

Flytoget først ut

Men mandag er endelig arbeidet over, og togtrafikken gjennom Oslo S vil begynne å gå som normalt igjen. Først ut er flytoget, som går fra Drammen klokken 04.06.

Alt i alt har 250 arbeidere fra 13 firmaer jobbet for å oppgradere jernbanen i hovedstadsområdet sommer.

Samtidig settes det sluttstrek for ti års anleggsvirksomhet og en total investering på ca. 8 milliarder kroner når strekningen Sandvika-Lysaker åpner for godstrafikk mandag morgen. Én uke senere følger persontogene etter.

Sparte halvannnet år

Alt arbeidet gjøres for å fornye jernbanen gjennom hovedstaden og få en mer driftsstabil og robust jernbane – særlig for de 60.000 som reiser gjennom Oslottunnelen hver dag.

– Ved å stenge jernbanen slik i seks uker kan Jernbaneverket utføre like mye arbeid som det ellers ville ta halvannet år å gjennomføre med full trafikk på sporene, uttalte jernbanedirektør Elisabeth Enger i forkant av sommerens stenging.

– Få klager

– Det har vært få problemer med å sette inn buss for tog, oppsummerer seksjonssjef Kjetil Bragstad i NSB, som har hatt ansvaret for alternativ transport i sommer. Togpassasjerer på alle togstrekninger gjennom Oslo S, utenom Østfoldbanen, har måttet ta buss.

– De aller, aller fleste tilbakemeldingene fra passasjerene har vært positive. Det tar noe mer tid å reise med buss, så noen klager har vi jo fått. Men stort sett har det gått veldig bra, sier han.

2.500 små og store arbeidsoperasjoner er gjennomført. Jernbaneverket hadde forberedt en plan B i tilfelle noe uventet skulle oppstå.

– Vi hadde muligheten til å skyve på noen av utbedringene, men det slapp vi heldigvis å gjøre. Alt gikk etter planen, sier Enger.

Arbeid gjenstår

Sommerens anleggsarbeid er et ledd i en større jernbaneopprustning i hovedstadsområdet som startet i 2009 og som etter planen skal avsluttes neste år.

Jernbaneverket har estimert de totale kostnadene til vel 1,5 milliarder kroner.

Etter oppgraderingen skal strekningen ha samme standard som Gardermobanen, og et beregnet livsløp på 30 år.