NRK presiserer: I en tidligere versjon av saken kom det ikke godt nok frem at reduksjonen i antall mennesker som lever i dårlig luft er basert på estimater som er usikre. Ny versjon er også oppdatert med flere opplysninger om de foreløpige målingene som viser NO2-nivå under grenseverdiene.
Grenseverdien for farlig høyt nivå av nitrogendioksid i luften, ble ikke overskredet i Oslo i 2018. Det viser foreløpige luftmålinger, ifølge bymiljøetaten. Det er første gang siden 2010, da grenseverdien trådte i kraft, at den ble overholdt ved alle målestasjoner i Oslo.
– Dette er svært gode nyheter for alle i Oslo som sliter med dårlig luft, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg.
Oslo-lufta overvåkes av Oslo kommune i samarbeid med Statens vegvesen ved 13 målestasjoner rundt omkring i byen .
Disse målingene blir lagt ut på nettet daglig. Du kan følge med på luftkvaliteten der du bor her.
Målingene for 2018 er foreløpige, og kvalitetssikringen av tallene som kommer i mai kan endre bildet. Ved en av målestasjonene, Alna, ligger nivået av nitrogendioksid (NO2) veldig nær grenseverdien i forurensningsforskriften.
– Et stort løft
Byråd Lan Marie Berg er fornøyd med utviklingen:
– Siden vi kom inn i byråd, har antall mennesker som er rammet av høy luftforurensning, gått fra 200.000 til 10.000. Det er et stort løft, sier hun.
Tallene Berg viser til, kommer frem i estimater over hvor mange mennesker i Oslo som bodde i et område med farlig luft i 2014 sammenlignet med estimater for 2018. Disse estimatene er noe annet enn måledataene som viser nivåer under grenseverdiene.
Den store nedgangen kommer fram om man sammenligner beregninger over antall Oslo-beboere som bodde i farlig luft i fra 2014 i tiltaksutredningen, med estimater over antall som bodde i områder med dårlig luftkvalitet i 2018.
Estimatene er usikre, og verdiene for 2018 er basert på beregninger gjort i 2016.
De rundt 10.000 menneskene i Oslo som ifølge estimatene for 2018 fortsatt ikke har god nok luftkvalitet, bor nær svært trafikkerte veier eller i sentrum, ifølge Bymiljøetaten.
– Det viktigste vi gjør er å innføre tiltak som funker. Det er det vi har gjort siden 2015, sier Berg.
Tiltaksutredningen gir også en framskrivning av luftkvaliteten som sier at i underkant av 10.000 personer vil være utsatt for farlig svevestøv i 2020. Men de målte svevestøv-verdiene i fjor var enda lavere enn det som er beregnet for 2020.
Forrige byråd har også bidratt
Folks kjøreadferd har bidratt til at utslipp av helsefarlig No2 lå under grenseverdiene i fjor, viser den foreløpige oppsummeringen av luftmålingene i 2018.
Og ikke minst, mer gunstige værforhold i 2018.
Nedgangen skyldes også en kombinasjon av flere elbiler, moderne lastebiler og en nedgang i antall passeringer i bomringen siden høsten 2017, da differensierte takster ble innført, ifølge bymiljøetaten.
Men det er ikke bare dagens byråd som skal ta æren for at luftkvaliteten i Oslo har blitt mye bedre, mener Høyres gruppeleder i Oslo, Eirik Lae Solberg.
Det har også det forrige byrådet bidratt til, blant annet med utbygging av sykkelveier og en massiv kollektivsatsing.
Heder og ære til Oslo-folk
Likevel er det spesielt én gruppe som har hovedæren for bedre luft i Oslo. Det er innbyggerne.
– De har valgt å la bilen stå, reist kollektivt og kjøpt elbil, sier Lae Solberg.
– For historien om miljøbyen Oslo er egentlig historien om hvordan vi har lagt til rette for at innbyggerne har kunnet gjøre miljøvennlige valg.
Fortsatt en vei å gå
Senest i fjor vinter var det rød helsealarm for Oslo-luften mange dager i strekk.
Ved rød alarm anbefaler Folkehelseinstituttet at barn og andre med luftveislidelser, astma og bronkitt er mindre ute. De bør unngå de mest forurensede områdene.
– Det gjør at foreldre må være hjemme fra jobb, og barn kommer seg ikke på skolen. Det er en utvikling vi ikke kan ha i byen vår, sier rådgiver Hogne Skogesal i Astma og allergiforbundet.
Han mener det fortsatt er behov for permanente og langsiktige tiltak for luftkvaliteten i hovedstaden.
Byrådet jobber nå med å installere flere og billigere luftmålere rundt om i Oslo.
- Les også: