Hopp til innhold

Oslo betaler skatten for kjendismilliardær

Hvis ikke kunne Fornebubanen blitt flere år forsinket. Oslo innrømmer at de er i en tvangssituasjon i forbindelse med eiendomskjøp.

Christian Ringnes

FÅR DEKKET SKATTEN: Christian Ringnes og Eiendomsspar.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Oslo kommune må nemlig ha en eiendom som investor Christian Ringnes' selskap Eiendomsspar sitter på for å komme videre med Fornebubanen.

For å lande kjøpet må kommunen også dekke en skatteregning på mer enn 50 millioner kroner for selskapet. Byrådet anbefaler løsningen.

Til sammen må Oslo kommune ut med nær 350 millioner for å sikre seg Hoffsveien 9 på Skøyen i Oslo vest.

Her kommer første stasjon på Fornebubanen etter Majorstua.

Uten dette kjøpet ville den nye T-banen til Fornebu vært i mer trøbbel, under ett år etter siste forsinkelse og kostnadssprekk.

NRK forklarer

Hva er Fornebubanen?

Hva er Fornebubanen?
  • Fornebubanen er en utvidelse av det eksisterende T-banenettverket, fra Majorstuen til Fornebu.
  • Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover.
  • Strekningen er på ca. 7,7 kilometer.
Hva er Fornebubanen?

Når skal banen være ferdig?

  • De begynte å bygge banen i 2020.
  • Etter planen skal den være ferdig i 2029.
Hva er Fornebubanen?

Hvor mye kapasitet har banen?

  • Banen skal bruke 12 minutter fra Majorstua til Fornebu.
  • Den skal gå åtte ganger i timen.
  • I løpet av en time skal banen frakte 8000 mennesker.
  • Det er planlagt sju stasjoner: Majorstuen, Skøyen, Vækerø, Lysaker, Arena, Flytårnet og Fornebu.
Hva er Fornebubanen?

Hva koster den?

  • I 2013 var banen anslått å koste 5,1 milliarder.
  • Siden gang har det vært mange prisøkninger.
  • Nå er prisen oppe i 26, 4 milliarder kroner.

Kilder: Fornebubanen/NRK

– Tvangssituasjon

Det som gjør saken spesiell, er at kommunen setter av 53 millioner kroner for å dekke skatten Eiendomsspar må betale på gevinsten av salget.

Resten er avgifter og erstatning til leietaker.

Ifølge Oslo kommune er det ikke vanlig at de betaler skatteregninger på den måten.

– Man kan godt si at det har vært en tvangssituasjon, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG).

Hoffsveien 9 på Skøyen, eid av Christian Ringnes og Eiendomsspar og som Oslo kommune må kjøpe for å bygge ny Skøyen stasjon på Fornebubanen.

346 MILLIONER: Oslo kommune må ut med mye penger for å sikre seg denne eiendommen på Skøyen, inkludert selgerens skatteregning.

Foto: Erlend Dalhaug Daae

Må ha eiendommen nå

Fornebubanen trenger eiendommen for å bygge nye Skøyen stasjon under bakken.

Og det haster å slå kloa i den.

Nye Skøyen stasjon skulle nemlig ligget et annet sted, nærmere bestemt ved togstasjonen.

Her viste det seg å være svært dårlige grunnforhold. I siste liten ble det bestemt å legge om traseen og flytte stasjonen inn i fjell.

Gode forhandlingskort

Hanna Marcussen innrømmer at hastverket har gitt Eiendomsspar og Christian Ringnes gode kort på hånda i forhandlingene.

Det går også klart fram av sakspapirene fra byrådet. Det er bystyret som endelig vedtar kjøpet.

Hanna Marcussen (MDG)

DÅRLIG TID: Fordi banen er lagt om underveis, haster det med å få kjøpt eiendommen, sier Hanna Marcussen.

Foto: Jonathan Gaathaug Nielsen / NRK

Selve kjøpesummen er på 270 milliioner kroner. Det er 89 millioner kroner høyere enn kommunens første tilbud.

Dessuten har kommunens forhandlere måttet innfri kravet om å ta skatteregningen.

– Vi hadde ikke fått kjøpt eiendommen uten det beløpet. Vi har dårlig tid og trenger eiendommen.

Da sier det seg selv at det blir en god forhandlingssituasjon for motparten, sier Marcussen.

Fornebubanen blitt tre år forsinket

Hun er likevel tydelig på at alternativet vil være langt verre. Oslo kommune kunne ha kjøpt Hoffsveien 9 med tvang, såkalt ekspropriasjon.

Det ville vært en langdryg prosess.

Ifølge byrådet ville banen da blitt ett til tre år forsinket. Og ekstraregningen ville blitt enda høyere.

– Det ville blitt potensielt store forsinkelser på arbeidet med Fornebubanen. Det ville igjen da kunne koste kommunen flere hundre millioner kroner ekstra, sier byråden.

Hoffsveien 9 på Skøyen med flyttesalg for å gi plass til Fornebubanen.

MÅ FLYTTE: Her kommer det i stedet oppgang fra nye Skøyen stasjon på Fornebubanen.

Foto: Erlend Dalhaug Daae

Christian Ringnes ville beholdt eiendommen

Ifølge Christian Ringnes er det bare rett og rimelig at han får dekket skatteregningen.

– Eiendomsspar ville helst ha bygget ut og beholdt eiendommen selv. Vi eier flere eiendommer på den andre siden av Hoffsveien og ser på Hoff som et viktig og attraktivt område.

– Da hadde det ikke vært noen skatteregning å betale, påpeker Ringnes.

Han understreker at Oslo slipper å betale skatten hvis Eiendomsspar investerer pengene i en annen eiendom i stedet for å ta ut gevinsten.

Christian Ringnes sier også at kjøpesummen på 270 millioner kroner er i midten av fire takster som er innhentet og dermed representerer markedspris.

Dekkes av Fornebubanen

Totalsummen på nær 350 millioner vil bli dekket innenfor Fornebubanens budsjett, ifølge byrådet.

Det består av penger fra staten, fra grunneiere og fra bompenger i Oslopakke 3. Prisen er 26,4 milliarder 2021-kroner inkludert en buffer for usikkerhet.

Så sent som i forrige uke kunne NRK fortelle om rettssaken der en grunneier på Fornebu krever mellom 1 og 1,5 milliarder kroner i erstatning. Dom er ennå ikke falt.

Blir banen dyrere, kan det gå utover andre kollektivsatsinger i Oslo-området.

Les også Krever milliardbeløp av Fornebubanen

Fornebugropa