Utsikt over sydhavna
Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Oslo havn

  • Danskebåten til Kongshavn?

    En felles terminal for utenlandsfergene på Kongshavn er den beste løsningen for byutviklingen i Oslo. Det viser en ny utredning av hvor danskebåten og Kiel-ferga skal klappe til kai i framtida.

    I dag har DFDS sin danskebåt-terminal på Vippetangen, mens Kiel-fergene til Color Line går fra Hjortnes utenfor Filipstad.

    Utredningen har sett på fordeler og ulemper ved en samlet løsning på Vippetangen, Hjortnes eller Kongshavn mellom Sørenga og Sjursøya. Også ulike varianter av fortsatt delt løsning er vurdert.

    Interessekonflikter ved alle alternativer gjør at utredningen sendes på høring uten en anbefalt løsning.

    Selv om en felles terminal på Kongshavn er best for byutviklingen fordi den frigjør verdifullt areal andre steder langs fjorden, er løsningen utfordrende på andre områder. Blant annet er innseilingen så trang at Kystverket i dag ikke tillater så store båter inn til Kongshavn.

    Utredningen er laget av Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn i fellesskap. Høringsfristen er 15. november.

    Danskebåten DFDS Pearl Seaways ligger til kai på Vippetangen i Oslo
    Foto: Fredrik Varfjell
  • Vil øke kapasiteten ved Sjursøya

    Lørdag kom tre elektriske stablekraner sjøveien til Oslos containerhavn på Sjursøya. Kranene ble fraktet til Oslo fra Kina. Dette vil øke kapasiteten ved Sjursøya som allerede er Norges største containerterminal.

    Norges største containerterminal ved Sjursøya
    Foto: Oslo Havn KF
  • Kritisk skadd i arbeidsulykke

    Nødetatene har klart å frigjøre mannen som var fastklemt i en lift seks meter over bakken. Vedkommende er kritisk skadd og det jobbes med livreddende førstehjelp. Arbeidsulykken har skjedd på Sjursøya i Oslo og politiet undersøker arbeidsulykken.

    Ambulanse drar fra Sjursøya etter arbeidsulykke.
    Foto: Anders Fehn / NRK
  • Rettssak om snøsmelter

    Det blir rettssak mellom Oslo kommune og NCC. NCC fikk patent på snøsmeltelekteren SS Terje i 2014, som smelter og renser snø i Oslo havn. Kommunen har lenge vært uenig i avgjørelsen. Rettssaken dreier seg om hvem som har patent på konstruksjonen.

Slepebåt tauer skulptur i Bjørvika