Hopp til innhold
Utsikt over sydhavna
Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Oslo havn

  • Oslo havn får 30 millioner til landstrøm

    Statseide Enova støtter Oslo havn med litt over 30 millioner kroner til å bygge to landstrømanlegg i havnene.

    Anleggene skal være i drift innen utgangen av 2025, og skal bidra til mindre utslipp og støy fra cruiseskip som ligger til kai.

    – Fremover skal vi sørge for at anleggene blir brukt, og vi skal fortsette å støtte fartøyene for å stimulere etterspørselen etter dem, sier Rune Holmen, markedssjef i Enova.

    I fjor var det 166 skip som lå til kai i Oslo som hadde flere enn 266.000 passasjerer.

    Cruiseskip i Oslo, ingress
    Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
  • Brannvesenet skeptisk til beredskapshavn

    Oslo Havn vil samle alle statlige og kommunale etater som rykker ut på sjøen i en egen beredskapshavn i Kongshavn øst i Bjørvika, i overgangen mellom byen og tradisjonell havnevirksomhet.

    Etatene i dag spredt mange steder rundt i havna, steder som på sikt skal brukes til andre formål.

    Brann og redningsetaten frykter at det vil svekke beredskapen for deres del hvis brannbåtene blir plasert i Kongshavn.

    – Vi er nødt til å ha båten i nærheten for å ha rask utrykning ut på øyene i tilfelle brann, og redningsaksjoner på sjø, sier brannsjef Jon Myroldhaug.

    Til våren flytter Brann og redningsetaten inn i ny Sentrum brannstasjon på Langkaia ved Salt, ikke langt unna brannbåtene på Vippetangen.

    – Hvis vi skulle flytte båtene våre bort til Kongshavn, ville vi mistet hele effekten av de nye sentrumsstasjonen for sjøberedskapen, sier Myroldhaug.

    Brannsjef i Oslo, Jon Myroldhaug, ved brannbåten på Utstikker 2 på Vippetangen.
    Foto: Olav Juven / NRK
  • Brannvesenet skeptisk til beredskapshavn

    Oslo havn vil samle alle statlige og kommunale etater som rykker ut på sjøen i en egen beredskapshavn i Kongshavn øst i Bjørvika.

    Beredskapsetatene er spredt mange steder rundt i byen.

    En beredskapshavn i Kongshavn rett sør for Sørenga og Grønlia er tenkt å danne en glidende overgang mellom byen og tradisjonell havnevirksomhet.

    Brann- og redningsetaten mener at dette kan svekke beredskapen for deres del. De flytter i vår inn i ny Sentrum brannstasjon på Langkaia ved Salt, ikke langt unna brannbåtene på Vippetangen. Da kan de ikke flyttes over på motsatt side av fjorden, mener brannsjef Jon Myroldhaug.

    – Vi er nødt til å ha båten i nærheten for å ha rask utrykning ut på øyene i tilfelle brann, og redningsaksjoner på sjø. Redningsdykkertjenesten flytter vi nå ned til sentrumsstasjonen fra Briskeby.

    – Hvis vi skulle flytte båtene våre bort til Kongshavn, ville vi mistet hele effekten av den nye sentrumsstasjonen for sjøberedskapen, sier Myroldhaug.

    Brannsjef i Oslo, Jon Myroldhaug, ved brannbåten på Utstikker 2 på Vippetangen.
    Foto: Olav Juven / NRK
  • Skal bygge landstrømanlegg på Vippetangen

    Oslo havnestyre har bestemt at de skal bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia på Vippetangen, skriver de i en pressemelding.

    – Landstrømanlegget vil bidra positivt til Oslo Havns mål om 85 prosent utslippskutt innen 2030, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn.

    Anlegget skal stå ferdig innen 2025. Det betyr at cruiseskip kan skru av motoren når de ligger til kai.

  • Cruiseskip ankra opp i Oslofjorden

    I dag kan oslofolk se et uvanlig syn: utenfor Ormøya ligger det ankra opp et cruiseskip.

    Årsaken er at det er fullt på kaia, ifølge Oslo havn. Som også sier det er første gang dette skjer.

    Skipet skulle egentlig dra fra Oslo i dag morges, men passasjerene ville gjerne bli i byen litt til.

    Siden kaiplassen deres var booket av noen andre, må de ligge ute i fjorden. Passasjerene kjøres inn til byen i småbåter.

    Skipet blir værende til sekstida i kveld, opplyser havnevakta.

    Cruiseskip ved Bekkelaget
    Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK