Hopp til innhold

Oslo-Gøteborg på 75 minutter

Et høyhastighetsspor mellom Oslo og Gøteborg kan stå ferdig i 2025.

Lyntog

DYRT, MEN MULIG Å FÅ FERDIG I 2025. Konsulentselskapet Reinertsen mener at man med moderne byggeteknikk kan få ferdigbygget høyhastighetsbanen på fem til ti år.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Det er den svenske avisen GöteborgsPosten som forteller at konsulentselskapet Reinertsen, på oppdrag fra EU-prosjektet "Corridor of Innovation and Cooperation", har utredet pris og reisetid for høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Gøteborg, Gøteborg-København.

For Sveriges del vil kostnadene for banen løpe opp i 80-100 milliarder svenske kroner, i følge konsulentselskapet.

Les også:

360 kilometers hastighet

Reisetiden vil bli på en time og femten minutter mellom Gøteborg og Oslo, respektive København.

I følge Reinertsen må det meste av strekningen bygges for å tåle en hastighet på minst 360 kilometer i timen.

Med byggstart i 2016 kan togene begynne å rulle i 2025 eller enda tidligere, skriver gp.se.

Konsulentselskapet mener at man med moderne byggeteknikk kan få ferdigbygget høyhastighetsbanen på fem til ti år.

Med så kort byggetid vil byggekostnadene reduseres betraktelig, mener Reinertsen.

Les også:


Må bygges langs kysten

Jernbane

DOBBELTSPOR TIL TROSS. Skal reisetiden kuttes mellom Oslo og Gøteborg fra fire timer til 1, 25 timer må høyhastighetsbanen ligge langs kysten, mener konsulentselskap.

Foto: Rainer Prang / NRK

For å få en reisetid på 75 minutter Gøteborg-Oslo, og samme reisetid Gøteborg-København, må banen ligge langs vestkysten av Sverige.

På tross av at Västkustbanen står klar med dobbeltspor om få år, og Vänerbanen bygges om til dobbelspor mellom Gøteborg och Öxnered, har reisetiden ikke blitt forkortet.

Fortsatt går det fire timer fra man stiger ombord i Gøteborg til man ankommer Oslo, og det tar like lang tid fra Gøteborg til København.

- Det er selvfølgelig altfor lang reisetid, sier Stefan Krii, gruppeleder hos Reinertsen til gp.se.

Han sier området mellom Oslo og København har åtte millioner innbyggere, og alle forutsetninger for å etablere seg som et sammenhengende storbyområde.

Les også:

Vil ha spor syd for Strømstad

En av de som tidligere har ytret seg sterkt for en kystbane fra Oslo til København er Lena Falkheden.

Hun er lektor ved arkitektlinjen på Chalmers høgskole i Gøteborg og byplanlegger. Falkheden har jobbet i Västra Gøtalands-regionen med å sette fokus på en sterkere tilknytning for Nord-Bohuslän til Østfold og Oslofjordregionen.

- Målet er å utvikle næringslivet og skape flere arbeidsplasser langs kysten på begge sider av grensen, sa Falkheden til NRK i 2009.

Falkheden mener en kystjernbane er et miljøriktig og moderne kollektivtilbud å satse på.

Hun peker på at det fra tettstedet Skee i Strømstad kommune kun er 25 kilometer over til Østfoldbanen, som går til Oslo.

- Dette er Nordens mest befolkede kystsone.

Mellom København og Oslo bor det millioner av mennesker med en befolkningstetthet som i Belgia, sa Falkheden, som oppfordret politikere til å tenke i nye baner for å få til en rask jernbanestrekning fra Oslo sydover mot Europa.