Oslo-drosjene kan bli tvunget over på strøm

Drosjene i Oslo kan bli tvunget til å være elbiler eller hydrogenbiler i 2020 eller 2021. Nytt lovforslag fra regjeringen gjør det mulig å stille strenge utslippskrav over hele landet.

Taxi på Karl Johan

DIESEL-BENZ UT: Diesel-Mercedeser som disse kan snart være en saga blott blant Oslo-drosjene.

Foto: Olav Juven / NRK

– Oslo-folk fortjener ren og trygg luft. Det er ingen biler som kjører lenger i løpet av et år enn en drosje, sier stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås (SV).

– Derfor er det så viktig å få på plass lokale utslippsmål både av hensyn til den lokale luften, men også for å kutte klimautslipp, sier han.

– Gå for null

SV-politikeren oppfordrer Oslo til å gå for fossilfrie taxier når lokale myndigheter får muligheten til selv å bestemme øvre utslippsgrense i et lovforslag som regjeringen har oversendt Stortinget. Regjeringen foreslår en overgangsperiode på fire år.

– Utslippsgrensen her i Oslo bør være null. Når drosjenæringen får tre-fire år på å omstille seg, er det fullt mulig å gjennomføre i Oslo, sier han.

– Kun Tesla

Norges Taxiforbund sier i sin høringsuttalelse til lovforslaget at hvis man går for nullutslipp, er det kun Tesla Model S som har lang nok rekkevidde til å være egnet som drosje, og at den er svært dyr. Det bekymrer ikke Holmås.

– Det er Tesla som er tilgjengelig i dag, men i løpet av få år kommer det til å være gode modeller fra alle de ulike bilprodusentene.

– Alle satser på elbil, og det kommer biler som har mye lengre rekkevidde enn det vi ser i dag, sier Heikki Eidsvoll Holmås.

Heikki Holmås og Abid Raja

PRESSET REGJERINGEN: Heikki Holmås (SV) og Abid Raja (V) fremmet forslaget der Stortinget instruerte regjeringen til å åpne for utslippskrav til drosjer.

Foto: Olav Juven / NRK

Sammen med Abid Raja (V) fremmet han forslaget der Stortinget tvang regjeringen til å endre lovverket. Det skjedde etter at Oslo kommune stanget hodet i Yrkestransportloven da byrådet prøvde å innføre miljøkrav til drosjer i 2014.

– Problemer for eldre

Tross en overgangsperiode på fire år er Norges Taxiforbund kritisk til å sette en nullutslippsgrense uten å vite når egnede drosjer eller nødvendig ladeinfrastruktur er på plass.

Glenn Tuxen

DYRERE DROSJETURER: Hvis drosjeeierne blir tvunget til å kjøpe dyre Teslaer, blir det dyrere for kundene å ta drosje, advarer Glenn Tuxen i Norges Taxiforbund.

Foto: Olav Juven/NRK

Leder i Oslo-avdelingen, Glenn Tuxen, er bekymret for de som må bytte bil i løpet av perioden fra lokal forskift blir vedtatt, trolig i 2017, og fram til 2021.

– I dag er det ikke biler tilgjengelig som er egnet som taxier. Det er én bil som går langt, men baksetet er veldig dypt, og eldre mennesker har problemer med å komme ut og inn av bilen.

– Hva skal skje de nærmeste årene? Vi må ha gode overgangsordninger som gjør at vi for eksempel kan kjøpe en hybridbil som har et annet utslippskrav enn nullutslipp. Ellers er næringen i store problemer, sier Glenn Tuxen.

– Ønsker nullutslipp

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier at hun vil se an den teknologiske utviklingen og ha god dialog med bransjen når byrådet lager nye regler, men at målet er nullutslipp.