– Vi opplever at Viken ser bort fra samarbeidet de har hatt med oss i Oslo.
Det sier byutviklingsbyråd i Oslo, Hanna E. Marcussen (MDG)
Hun frykter at Viken skal pumpe enda flere biler inn i Oslo.
Skroter plan
Viken fylkeskommune vil nemlig kaste gamle planer om samarbeid mellom Oslo og Akershus på båten.
I stedet vil Viken lage egne regionale planer bare for eget storfylke.
I en krass høringsuttalelse er Oslo bystyre særlig bekymret for at Viken vil skrote planen for en felles transport- og arealpolitikk i Oslo-området.
Må bygge tett
Den stiller blant annet strenge krav om at kommunene bygger de fleste boligene i sentrumsområder og rundt kollektivknutepunkter.
Byrådet og et bredt flertall i bystyret mener at Viken risikerer å påføre regionen uheldige konsekvenser.
– Felles innsats over mange år kan bli svekket, heter det i uttalelsen.
Oslo frykter mer biltrafikk, mer forurensning og at det blir vanskeligere å nå klimamålene.
– I denne regionen har vi vokst mye i antall mennesker. Likevel har vi klart å ikke vokse i trafikk og ikke vokse i utslipp. Det er kjempeviktig for å skape en klimavennlig og miljøvennlig utvikling i hele Stor-Oslo.
– Vi er redd for at dette ryker hvis Viken går bort fra samarbeidet.
– Vi er redd for mer spredt boligbygging, mer trafikk og mer trafikk inn i Oslo, sier Hanna Marcussen.
Tvangstrøye
Samarbeidet som Marcussen og bystyret hyller er også omstridt.
Flere kommuner i tidligere Akershus mener planen er for rigid og tvinger dem til å bygge tett og høyt noen få utvalgte steder.
Aurskog-Høland har fortvilt over at 80 prosent av alle nye boliger i kommunen må bygges på Bjørkelangen.
Nesodden mener at planen hindrer utbyggingen de ønsker seg på Fagerstrand.
I Nittedal er konflikten rundt Bjørnholtlia en del av det samme bildet. Det var denne utbyggingen som førte til korrupsjonsanklagene mot ordfører Hilde Thorkildsen. Hun ble frikjent i tingretten i går.
Sp støtter Viken
Viken fikk også en viss støtte i Oslo rådhus, fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB). Morten Edvardsen (Sp) er ikke nådig mot sine kolleger.
– Jeg mener de er arrogante. Viken har sagt at de vil samarbeide. Da bør Oslo ta imot den invitasjonen med åpne armer i stedet for å kritisere.
Edvardsen er enig med dem som mener at kravet om at nesten all utvikling må skje i kommunesenteret er for rigid.
– Den regelen er en tvangstrøye. Kommunene må få lov til å bruke hele kommunen sin til utvikling.
– Det er politikerne lokalt som er best til å fatte de beslutningene. Det skal ikke overstyres fra Oslo rådhus hva som skal skje i andre kommuner, sier Morten Edvardsen.
– Viken en klimatrussel
Bystyret frykter ikke bare mer trafikk. Flertallet mener også at Viken setter avtaler som sikrer milliarder av kroner fra staten til koillektivutbygging i fare.
– Dette kan rive beina under fundamentet for Oslopakke 3 og Byvekstavtalen, sier Venstres gruppeleder Hallstein Bjercke.
– Før det gode samarbeidet startet, omtalte man Akesrhus som Oslos største klimatrussel. De bidro til å pumpe biltrafikk inn i og gjennom Oslo.
– Hvis det forpliktende samarbeidet nå skrotes, frykter jeg på ny at Viken kan bli Oslos største klimatrussel, sier Bjercke.
Vil samarbeide
Fylkesrådsleder i Viken, Siv Henriette Jacobsen (Ap), skriver i en epost til NRK at de har vært tydelige på at de vil samarbeide nært med Oslo.
– Store deler av Viken fylke er en del av Oslos bo- og arbeidsmarked. Derfor har Viken sammenfallende interesser med Oslo. Men vi har også behov for å samordne det nye fylket i areal- og mobilitetspolitikken.
– Vi er i ferd med å etablere en dialog med Oslo kommune for å finne gode løsninger sammen, sier Jacobsen.