Jernbaneforbundet og Lokmannsforbundet ønsker å starte med Østfoldbanen når det såkalte Intercity-triangelet skal utbygges. Det sier leder av Lokmannsforbundet, Rolf Jørgensen.
LES OGSÅ:
– Østfold er et naturlig valg
Ifølge Jørgensen ønsker de to LO-forbundene nå utbygging av én strekning i sin helhet, fremfor stykkevis og delt.
– Det vil være fornuftig å satse på én banestrekning, og vi har sagt at Østfoldbanen være et naturlig valg der, sier Jørgensen.
Han peker på at strekningen er viktig i forhold til persontransport fra Østfold-byene til Oslo og svært viktig for godstrafikken.
LES OGSÅ:
InterCity-triangelet omfatter de tre strekningene fra Oslo til Skien, Oslo til Lillehammer og Oslo til Halden. Her bor 90 prosent av NSBs kunder.
Enkeltspor på lange deler av strekningene blir sett på som hovedårsaken til at pendlere og andre passasjerer opplever stadige forsinkelser. Utbygging av dobbelspor er derfor en viktig satsing.
– Viktig støtte
Stortingsrepresentant Irene Johansen fra Arbeiderpartiet tror støtten kan føre til at man blir tidligere ferdig med utbygginga av dobbeltspor i Østfold.
Hun sier det er viktig å ha med seg de to LO-forbundene når det gjelder jernbane.
– Det kan føre til fortgang i planene. LO-forbund er viktig for Regjeringen og hva de mener. Det er mange ganger tunga på vektskåla når det gjelder å få prioritet, sier Johansen.
– Må få gjennomslag i eget parti
Høyres Ingjerd Schou sier hun møtekommer alle som vil være med å bygge dobbeltspor på Østfoldbanen, men mener at Arbeiderpartiet i Østfold først og fremst må jobbe innad i eget parti for å få fortgang på dobbeltspor-planene.
– Det er mer avgjørende at Arbeiderpartiet i Østfold får gjennomslag hos Arbeiderpartiet i regjering, slik at de får effekt av de gode ønskene som de nå har sammen med LO-forbundene, sier hun til NRK.no.