– Det har blitt mye verre etter omleggingene. Dessuten er det alltid fullt. Jeg er gammel og vil sitte ned, sier pensjonist An-Dorthe Johannesen til NRK.
T-banen er fremkomstmiddelet som brukes når Johannesen skal noe sted i Oslo. Hun er en av mange reisende som har lagt merke til at det har vært flere forsinkelser etter omleggingen av rutenettet for to måneder siden, enn før endringene.
– Det er veldig irriterende. Tilbudet er dårligere nå enn det var før.
- Les også: T-banekapasiteten i Oslo kan være sprengt i 2025
- Les også: T-banen i Oslo er på nett
Annenhver avgang forsinket
Det var i begynnelsen av april det skjedde store endringer på T-banen i Oslo. Lørenbanen ble åpnet, alle avgangstider endret og flere linjer fikk nye endestasjoner.
– Hensikten med omlegging var å få maksimal utnyttelse av vognparken for å levere maksimal kapasitet. Det betyr at nå kjører det flere vogner ute på T-banenettet enn det gjorde før, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.
Siden 3. april har det altså vært flere T-banevogner i trafikk enn noen gang. To måneder etter omleggingen er det imidlertid også en annen, ikke fullt så positiv endring, det er registrert mer av.
– Vi har merket en økning i antall forsinkelser. Hittil i 2016 så har 70 prosent av avgangene vært i rute. Men de siste ukene har det vært dårligere enn det.
I 2015 var punktligheten for T-banen på drøyt 80 prosent. I uke 19 og 20 i år var så mye som annenhver avgang forsinket.
Ifølge Asperud skyldes dette blant annet innkjøringsproblemer for nytt driftssystem, strømbrudd og problemer med signal og sikringsanlegget.
– Flere ting har skjedd samtidig. Derfor har vi sett disse forsinkelsene. Vi setter nå inn tiltak for å komme opp på 2015-nivå med en punktlighet på drøyt 80 prosent, avslutter han.