– Det er bedre sikkerhet i en personbil enn det er i våre busser, sier Ove Solberg.
Han er tillitsvalgt i Fagforbundet i Viken og forteller at mange bussjåfører er bekymret for sin egen sikkerhet.
– Når man ser hvor lavt sjåføren sitter, så er det første man treffer ved en møteulykke sjåføren, dessverre, sier Solberg.
Onsdag denne uken omkom en bussjåfør i Fredrikstad i en frontkollisjon. Etter dødsulykken fortalte Yrkestrafikkforbundet at mange sjåfører ikke føler seg trygge på jobb.
– Har mistet for mange
240 busser var involvert i møteulykker på norske veier mellom 2011 og 2020, ifølge Statens vegvesen. Åtte bussjåfører omkom i disse ulykkene.
– Det forteller oss at den utryggheten som sjåførene innehar er reell. Vi har mistet for mange av våre kollegaer de siste årene. Ikke bare sjåfører, men også passasjerer, sier Solberg fra Fagforbundet i Viken.
I personbiler og lastebiler er det krav om kollisjonsbeskyttelse i fronten av kjøretøyet.
For busser finnes det i dag ingen slike krav, ifølge havarikommisjonen.
Krever bedre tiltak
Et forslag for å bedre sikkerheten til sjåførene har vært ute på høring. Men forslaget har foreløpig ikke havnet på samferdselsministerens kontor.
– Det er for å stille krav om en bedre kollisjonssikkerhet i konstruksjonen på bussen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Dersom forslaget går gjennom, vil alle nye busser i Norge ha en forsterket konstruksjon i midten av fronten på bussen.
Det mener verken Fagforbundet i Viken eller Yrkestrafikkforbundet er godt nok.
– Vi synes det er altfor defensivt å bare stille det kravet. Det må mye bedre sikring til, sa forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes tidligere denne uken.
Samferdselsministeren vet at Yrkestrafikkforbundet ikke er imponert over den foreslåtte endringen, som vil medføre en ekstra kostnad på 30.000 kroner per buss.
– Vi mener forslaget er godt nok. Det er mange hensyn som skal avveies, sier Nygård.
Vil ta flere år å bytte ut busspark
Det vil ta tid før alle bussene i drift kan bli tryggere. Bussene som er godkjent før forslaget eventuelt blir vedtatt vil kunne kjøre på norske veier i flere år fremover.
– Om det kommer nye regler nå så må vi fortsatt slite med den sikkerheten, eller mangelen på sikkerhet, som det er på disse bybussene, i ti år til før eventuelt nye krav blir innført. Det synes vi er altfor lang tid, sier Solberg i Fagforbundet i Viken.
Bussene Solberg refererer til har en anbudsperiode på ti år.
– Det vil ta tid før alle busser har denne typen innebygd sikkerhet. Det handler selvfølgelig om at det er anbudsprosesser på buss og hvis noen anbud nylig er inngått, så har ofte de 10 års varighet, sier Nygård.
Mann omkom i frontkollisjon
Onsdag frontkolliderte to busser like ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad.
En bussjåfør i 50-årene omkom på stedet.
Den andre bussjåføren overlevde sammenstøtet, men ble fraktet til sykehus med alvorlige skader. Han er nå utenfor livsfare.
Bussjåføren som overlevde frontkollisjonen er siktet for uaktsom forvoldelse av en annen persons død. Det opplyser påtaleansvarlig politiadvokat Yvonne Schilling til NRK.
Det er en rutinemessig siktelse.
– Det er standard prosedyre at man får siktet-status når politiet benytter seg av tvangsmidler. Det handler om å ivareta rettighetene til den personen som er siktet, sier Schilling.
Hendelsesforløpet for ulykken er foreløpig uklart, ifølge politiadvokaten.