Hopp til innhold

Nye MAN-busser til Oslo

Ruter bytter ut 30 busser med nye MAN-busser. Den korrupsjonssiktede tekniske sjefen i Unibuss var ansvarlig for anbudet.

Unibuss

Avtalen med det tyske korrupsjonsdømte selskapet MAN ble inngått før det korrupsjonsskandalen i Unibuss ble kjent.

Foto: Sørbø, Krister / SCANPIX

Ruter og Unibuss har bestilt 30 nye busser fra MAN gjennom en ekstrakontrakt.

Hovedtillitsvalgt i Unibuss er kritisk til at selskapet holder avtalen med det korrupsjonsdømte tyske busselskapet MAN, skriver VG.

Les: Buss-ansatt siktet for korrupsjon | Bestikkelsene med i bussanbud | Direktøren i Unibuss pågrepet

Rune Aasen

Rune Aasen.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

– Jeg synes det er mistenkelig at Ruter skifter busser som bare har gått i fire år, for å erstatte de med MAN-busser. Jeg reagerer også på at det ble krevd at bussene skulle være 18, 75 meter, som det stort sett bare er Man som kan levere, sier Rune Aasen hovedtillitsvalgt i Unibuss til avisen.

Han synes det er spesielt at Ruter ikke har utelukket MAN etter at det ble kjent at den tekniske sjefen i Unibuss var involvert i kjøpet.

Ville ha større busser

Avtalen med det korrupsjonsdømte selskapet ble inngått i begynnelsen av juli. Det var før nyheten om at to sjefer i Unibuss var siktet for å ha mottatt flere millioner kroner i korrupsjon fra MAN sprakk.

Merete Agerbak-Jensen

Merete Agerbak-Jensen.

Foto: Sporveien

En av de to siktede, den tekniske sjefen, var involvert i kjøpet av bussene.

– Det er riktig at han innhentet tilbudene fra MAN og Volvo, men det var tre andre direktører som gjennomførte avtalen, sier kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen i Unibuss.

Årsaken til utskiftningen var at de ønsket lenger busser, nemlig leddbusser på 18, 75 meter. Det var det bare MAN og Volvo som kunne levere.

– MAN ble valgt fordi de ble billigst å produsere, og de kunne gjøre det raskt, sier Agerbak-Jensen.

Mener avtalen er grundig

Etter at siktelsen ble kjent vurderte ikke Unibuss å droppe avtalen.

– Vi fant at avtalen var gjennomført på en grundig og ryddig måte.

Gry Isberg

Gry Isberg.

Foto: pressebilde

Heller ikke Ruter, som er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, har funnet noe mistenkelig med busskjøpet så langt.

– Vi har iverksatt en granskning av avtalene med MAN. Hvis det skulle vise seg at det har skjedd noe ulovlig, så må vi vurdere avtalen på nytt, sier informasjonssjef i Ruter Gry Isberg.