Hopp til innhold

Nye dekkregler for vogntog

Denne vinteren er det nye dekkregler for tunge kjøretøy. Ny mønsterdybde skal gjøre veigrepet bedre.

Det er ikke å anbefale å kjøre med sommerdekk på Hardangervidda lenger.

Det er ikke å anbefale å kjøre med sommerdekk på Hardangervidda lenger.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Nye regler for vinterdekk skal gjøre kjøreturen sikrere for førere av vogntog og andre tunge kjøretøy.

Dypere mønster skal gjøre grepet på veien sikrere.

Nye dekkregler

Halldis Berge Hansen er koordinator for tunge kjøretøy i Statens vegvesen. Hun understreker at vogntog og andre tunge kjøretøy må sko seg med bedre dekk denne vinteren.

– Før var det tre millimeter på vinterdekket og nå er det fem millimeter på kjøretøy over 3.500 kilo.

Bør bytte hjul

Mange trafikanter i Buskerud kjører fortsatt med sommerdekk. Men nå kommer Statens vegvesen med en klar advarsel: Selv om temperaturen fyker litt opp og ned, er det lurt å legge om til vinterdekk NÅ.

Det sier kontrollingeniør Nils Amund Thorsrud i Statens vegvesen. Thorsrud har for lengst lagt om til vinterdekk på arbeidsbilen sin for å være på den sikre siden.

Thorsrud sverger til piggfrie vinterdekk nå når underlaget på veiene begynner å bli glatt. .

Nils Amund Thorsrud sverger til piggfrie dekk.

Nils Amund Thorsrud sverger til piggfrie dekk.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Det holder i massevis. Vi bruker det på alle våre biler.

Ikke vent i det lengste

Seksjonsleder Odd Grette i Statens vegvesen er redd for at noen venter i det lengste med å legge om til vinterdekk.

– Det er alltid noen etternølere som er seint ute, det kan bli vanskelige situasjoner når det først har kommet snø.

Les også:

Både politiet og Statens vegvesen er fleksible når føret har begynt bli vinterlig, selv om den fastlagte datoen for omlegging ennå ikke er nådd.

Riksveg 7 i vinterskrud.

Riksveg 7 var i vinterskrud mandag ettermiddag.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Når vi ser at det er vanskelige kjøreforhold så er det greit at man har byttet til piggdekk, det er verre med dem som kjører med sommerdekk på vinterføre, sier Grette.