Vegen ble åpnet av samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen som fikk hjelp av en pendler og en yrkesbilsjåfør.
Vidar Holt fra Hønefoss og Hans Øvern fra Sokna var blant gjestene på åpningen i formiddag.
Flere turer til Hallingdal
– Vi bor ei mil utenfor Hønefoss, og så har vi to av barna våre i Hallingdal. Denne veien korter inn reisen ganske betraktelig. Jeg tror nok at vi kommer til å ta turen oppover oftere nå, sier Vidar Holt.
– Vi har hytte i Vassfaret, og med denne veien blir det litt raskere å reise dit. Det blir kjempefint å spare to mil, sier Hans Øvern.
Han har 30 år bak se som melkebilsjåfør for Tine og tenker at veien burde ha kommet for lenge siden.
– Trafikksikkerheten vil bli adskillig bedre, og så blir det finere utsikt, legger Vidar Holt til.
70 kroner
– Mange har gledet seg til denne dagen, ikke minst de som daglig kjører strekningen mellom Oslo og Gol, sier prosjektleder Erik Furuseth i Statens vegvesen.
Det er ikke mindre enn 75 år siden den første planleggingen begynte. Vegen mellom Hønefoss og Gol blir nå 21 kilometer kortere, det tilsier at man bruker ca. 20 minutter mindre på strekningen. Det blir bompenger 70 kroner for personbiler og 175 kroner for lastebiler. Den nye strekningen er 16,5 kilometer lang og det har tatt tre år å bygge veien.
Bompengeflyktninger
– Jeg synes dette har blitt et veldig fint anlegg, vi får mye skryt av dem som hittil har sett hele anlegget.
– Er det grunn til å tro at noen fortsatt vil kjøre om Krødsherad for å unngå bompengene?
– Beregningene som er gjort på forhånd viser at noen vil gjøre det. Men hvis de først har kjørt den nye veien en gang er jeg i tvil om de vil fortsette med det. Det blir spennende å se om det blir økt trafikk til hytter og om det blir en overføring av Valdres-trafikken til Hallingdal, sier Erik Furuseth.