- Trafikken over Glomma er et lokalt trafikkproblem i Sarpsborg. Det blir feil å bygge ut en stamvei som E6 for å løse det problemet, sier Tor Stabbetorp til Sarpsborg Arbeiderblad. Han er delprosjektleder for E6-utbyggingen i Statens vegvesen i Østfold.
Daglig kø
På en vanlig ukedag kjører nærmere 47 000 biler over Glomma i Sarpsborg. Bilistene bruker riksvei 118 over Sarpsbrua eller de kjører E6 over Sandesundsbrua. Kaoset i ettermiddagstrafikken, med kødannelser på begge bruene og kø på flere hovedstrekninger i distriktet, kommer som en følge av de to bruenes "flaskehals-funksjon".
En utvidelse av Sandesundsbrua fra to til fire felt er under planlegging. Arbeidet kan bli startet opp allerede i 2005. Men selv om en en fire-felts Sandesundsbru vil gi en del bedre fremkommelighet, så vil det ikke gi et køfritt Sarpsborg.
Prognosene for trafikksituasjonen tyder dessuten på at om 10-20 år vil en antatt trafikkøkning føre til at situasjonen blir omtrent slik den er i dag. Dermed blir endringene ved Sandesundsbrua og langs riksvei 109 ved Alvim nærmest å betrakte som midlertidig forbedring.
Problemene flyttes
De stadig økende køproblemene over Sarpsfossen kan også føre til at bilistene velger en utvidet Sandesundsbru for å komme seg over Glomma. Dette vil gi mer trafikk på riksvei 109 ved Alvim.
- Det er helt nødvendig at en ny Sarpsbru blir realisert for å hindre et sammenbrudd i lokaltrafikken ved Alvim, skriver vegvesenet i et brev til Sarpsborg kommune.
Ingen penger før 2015
Men vegvesenet har ingen mulighet for umiddelbart å rydde opp i trafikk-kaoset i Sarpsborg-distriktet. Fram til 2015 er det ikke satt av penger til ny Sarpsbru.
- Det er Stortinget som må bevilge disse pengene. Vi i vegvesenet i Østfold kan bare jobbe for at pengene skal komme, noe vi vil gjøre. Samtidig ser det ut til å være svært vanskelig å få realisert slike prosjekter uten bruk av bompenger. Men den diskusjonen har jeg ikke lyst til å gå inn i, sier Stabbetorp til Sarpsborg Arbeiderblad.