– Dette er helt spinnvilt. Det er en absurd høy regning for å bygge fire kilometer vei, sier Arild Hermstad, miljø- samferdselsbyråd i Oslo (MDG).
VIL SKROTE E18: Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo og nasjonal talsperson for MDG, Arild Hermstad.
Foto: Birgitte Wold Ingebretsen / NRKAt bompengene nå viser seg å bli mye høyere skyldes at renter ikke er tatt med i regnestykket som er presentert utad.
17 milliarder kroner er langt mer enn det samtlige av landets bomstasjoner håver inn på et helt år.
Ifølge Statens vegvesens prognose vil bilistene i Norge betale drøyt 14 milliarder kroner i bompenger i 2020.
Lagt fram av Frp
Forslaget om hvordan ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta skal finansieres ble lagt fram av daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) rett før jul.
– Ikke noe kan lenger stanse E18-prosjektet, sa Dale.
Ifølge pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet skulle bilistene betale 10,8 milliarder kroner i bompenger.
Staten skulle bidra med 5,5 milliarder kroner. Dermed var det penger nok til å dekke byggeregningen på 16,3 milliarder kroner, ifølge regjeringen.
Fem milliarder i renter
Men tallene forteller ikke hele sannheten. I selve forslagsteksten går det fram at bompengebelastningen blir større.
Mye større.
Skyhøye renteutgifter kommer nemlig i tillegg. Fordi bommene først blir satt opp etter at veien står ferdig, må det tas opp lån.
Også kostnadene ved å bygge og drive de nye bomstasjonene må plusses på.
Ekstrautgiftene skal i sin helhet betales av bilistene. Konsekvensen er at bompengeregningen spretter opp fra 10,8 til hele 17 milliarder kroner.
Hvis vi legger til statens andel, er totalprisen over 22 milliarder kroner – for 4,3 kilometer vei.
MDG mener Frp må snu
– Skal Fremskrittspartiet ha noen troverdighet som bompengemotstandere i det hele tatt, må de stemme imot dette vanvittig dyre prosjektet, sier Arild Hermstad, miljø- samferdselsbyråd i Oslo (MDG)
Han sier at Frp gikk ut av regjering for å kjøre sin egen politikk og er spent på om de i stedet vil pådytte folk enda mer bompenger.
Saken er nå til behandling i Stortingets transportkomité. Det er Bård Hoksrud ny Frp-talsmann.
E18 TIL ENHVER PRIS? Bård Hoksrud får ansvaret for Frps behandling av E18-saken i Stortinget.
Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix– Utfordrende, sier Frp
– Det er ikke noen tvil om at det er utfordrende med så høye anbefalinger når det gjelder kostnader og bompenger, sier Hoksrud.
Han sier at partiet vil gå grundig inn i saken og se om det fins løsninger for å få ned bompengene.
– Vi må se om det fins muligheter til å redusere kostnader her. Vi har Nye Veier, som er et glimrende eksempel på hvordan man kan bygge mer vei for mindre penger, sier han.
– E18 kjempeviktig
Til utspillet fra Arild Hermstad sier Hoksrud at MDGs problem er at de ikke vil ha vei, men vil tilbake til hest og kjerre.
– E18 er et kjempeviktig prosjekt. Men det er utfordrende at vi har et flertall både i Stortinget og i regjeringspartiene som syns at bompenger er en grei måte å finansiere vei på, sier Bård Hoksrud.
– Det gjør ikke Fremskrittspartiet.
- Les også: Håper på en skikkelig «baneminister»
- Les også: Pengekrise for T-bane og sykkelveier