– Jeg har sittet veldig godt i dag, sier samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa, etter sitt første, søte møte med NSBs nye tog, Flirt.
Les:
Les også:
Hun trekker fram de regulerbare setene og kaffeautomaten ombord i toget som høydare under prøvesittingen. Det er likevel noe langt viktigere samferdselsministeren er opptatt av når det gjelder det nye toget som ble presentert i Drammen mandag.
– Punktlighet og pålitelighet vil nok likevel være det avgjørende, sier Kleppa.
Sitteplasser og forutsigbarhet
– Det er en drøm for oss jernbanefolk som får lov til å leke med tog i full størrelse, sier Tom Ingulstad, leder for NSB persontog.
Passasjerene vil først kunne ta i bruk det nye toget, som produsenten kaller Flirt, fra neste år. I løpet av 2013 skal 50 nye togsett rulles ut på norske jernbaner, og 14.000 seter stå klare til å ta imot passasjerenes rumper, både lokalt og regionalt på Østlandet.
– Det blir flere seter, og vi greier å frakte flere ut og inn under rush, og det blir en bedre komfort ombord slik at det blir rett og slett hyggeligere å være kunde, hevder konsernsjef i NSB, Einar Enger.
Garanterer bedre pendlerhverdag
Enger mener også at de nye togene skal tåle den norske vinteren, som NSB har slitt med tidligere. Togene er testet under vinterforhold, og går i dag i Tyskland, Sveits, Østerrike og Finland.
– Vi er faktisk helt sikre på at blir vesentlig bedre, sier konsernsjefen.
Les mer:
– Garanterer du en bedre hverdag for pendlerne?
– Ja, det kan jeg faktisk. Jeg bruker sjeldent ordet "garanti", men med dette toget gir en bedre hverdag - det er utvilsomt, sier samferdselsminister Magnhild Meltviet Kleppa til NRK.
4,2 milliarder kroner
69 prosent av toget har lavgulv, og alle inngangspartiene skal være tilpasset standard plattformhøyde i Norge. Det betyr at rullestolbrukere og andre som er dårlig til beins skal kunne komme seg inn i toget ved egen hjelp.
Toget har allerede vunnet en tysk designpris, red dot award 2011.
Prislappene på de nye designertogene lyder på 4,2 milliarder kroner. Det er den største enkeltkontrakten som NSB noen gang har inngått.
– Det er mye penger, men det er mye verdt å ha tog i Norge som folk kan stole på, sier Kleppa.