NSB vil bli bedre på informasjon

Jobber med varslingssystem via SMS for å gi kundene bedre informasjon om avganger og eventuelle forsinkelser.

Stein Nilsen, NSB

NSB jobber med å utvikle en abonnementstjeneste for varsling av toginformasjon, forteller konserndirektør i NSB Persontog, Stein Nilsen.

Foto: NSB

NSB jobber med å utvide sitt informasjonssystem til å omfatte en abonnementstjeneste på SMS.

Mange etterlyste bedre informasjon

Pendlere og andre togreisende vil da selv kunne definere hvilke tog de vil ha informasjon om, på hvilke dager og på hvilken strekning.

Mange pendlere etterlyste bedre informasjon fra NSB i forbindelse med togkaoset som rammet Østfoldbanen forrige uke.

Les: - Fraværende informasjon

Se video om togkaoset her:

Video nsps_upload_2009_4_20_18_8_28_3486.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Må utvikle nytt system

Konserndirektør i NSB Persontog, Stein Nilsen, sier at en slik løsning vil komme på plass, men at det er for tidlig å si noe om når dette vil skje.

- NSB er kjent med at det finnes funksjonelle SMS-løsninger i dag for eksempel for flypassasjerer, men disse systemene kan ikke enkelt overføres til jernbanen. Mange pendlere har periodekort, og de registreres ikke med navn når de går på toget. Mange går også av og på underveis, sier Nilsen.

For at et varslingssystem skal være hensiktsmessig, må samme melding være gyldig for alle stasjoner på strekningen. I tillegg forplanter problemene i jernbanen seg på en annen måte i luftfarten, forteller konserndirektøren.

- Vi må utvikle en abonnementsløsning, og dette er mer krevende. Vi kan derfor ikke være konkrete på når det kan tre i kraft, sier Nilsen.

Det som er sikkert, er at NSB i løpet av sommeren skal lansere en WAP-tjeneste hvor mobilbrukere an finne ut om toget de ønsker å ta er i rute eller ikke.