Hopp til innhold

Passasjervekst bekymrer NSB-sjefen

Det stadig økende passasjertallet på NSB sine tog bekymrer NSB-ledelsen. De er redde for at togene nå blir for trange for passasjerene.

Tog på Drammen stasjon

Stadig flere passasjerer tar toget på Østlandet. NSB-sjefen bekymrer seg for trange tog.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

I årets første måneder fraktet NSB 40 millioner passasjerer. Det er en økning på 8,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt har 39 411 000 passasjerer benyttet NSBs tog de åtte første månedene av 2013.

Økningen er rekordstor og konsernsjef i NSB, Geir Isaksen er bekymret.

– Ingen i NSB kan huske en tilsvarende økning i passasjertallet. Jeg er bekymret for at vi nesten har gjort det for godt, for det blir veldig trangt på togene, sier konsernsjefen.

Geir Isaksen i NSB

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen sier han trenger lengre perronger og mer plass til passasjerene.

Foto: Roy Kenneth Sydnes Jacobsen

Størst økning på Vestfoldbanen

Av regiontogene i landet er det Vestfoldbanen som har størst økning i passasjertallet. 24 prosent flere kunder reiste på banen de åtte første månedene i 2013, sammenlignet med samme periode i 2012.

Totalt er det registrert 2 571 000 passasjerer mellom Oslo og Skien i perioden. Mye av økningen skyldes at flere pendler mellom Asker og Oslo S.

Nedgang på Bergensbanen

Sørlandsbanens dagtog hadde en økning i passasjertallet på tre prosent, mens det på nattogene var drøyt to prosent flere kunder.

På Bergensbanen er utviklingen motsatt, både på dag- og nattogene mellom Oslo og Bergen har det vært en prosent færre kunder i år sammenlignet med i fjor.

– Svært gledelig

Alt i alt blir det allikevel flere og flere passasjerer. Og selv om konsernsjefen er bekymret, gleder disse tallene lederen for NSB Persontog, Tom Ingulstad.

– Det er svært gledelig at kundene strømmer til toget, og at passasjerveksten hittil i 2013 er historisk høy. Dette betyr at toget nå gjør sin del av jobben med å stanse veksten i biltrafikken mange steder.

– Endringene i tilbudet på Østlandet har truffet godt, og på flere strekninger rundt om i landet ser vi at tilbudsforbedringer gir passasjervekst, sier Ingulstad.

Trenger mer plass

Men Ingulstad ser også at tilveksten av kunder betyr stadig trangere tog.

– Vi skulle gjerne gjort mye mer, men hemmes nå av plassmangel på sporet. Derfor understreker denne veksten at utbygging for å få plass til flere og lengre tog må gis høyere prioritet i de aller nærmeste årene, sier Ingulstad.

Plassmangelen er noe konsernsjef Geir Isaksen også er bekymret for. Han sier at NSB har bestilt 66 nye tog. 42 av dem er levert og nå er enda fire bestilt. Men det hjelper ikke bare med nye tog, sier Isaksen.

-Vi må ha lange nok perronger, vi må ha steder å snu og parkere, og togene må få nok strøm, sier Isaksen.