Den er utbredt i mange land, men i Norge er ståhjulinger ennå ikke tillatt å kjøre.
Over 500 flyplasser verden over har tatt i bruk det batteridrevne fremkomstmiddelet. Nå er det også klart for de aller første lovlige kjøreturene på Oslo lufthavn.
NYTT ARBEIDSVERKTØY: Sikkerhetssjef Kjell Are Westrum skal teste ut ståhjulinger på Oslo lufthavn.
Foto: Dag Aasdalen / NRK– Ansatte både inne og ute skal teste doningen, forteller seksjonsleder for lufthavnsikkerhet, Kjell Are Westrum.
Formålet er å avdekke potensielle bruksområder for ståhjuling i den daglige drift av Norges hovedflyplass.
- LES OGSÅ: Segway-rush i Halden
- LES OGSÅ: Klar for turisme på to hjul
Vegmyndighetene sa ja
Westrum er spent på å finne ut om dette er et arbeidsverktøy flyplassen kan ta mer i bruk i fremtiden.
– Ansatte som jobber inne på terminalen og ansatte som har ansvaret for sikkerheten ute på flyplassen skal i første omgang få prøve seg, sier Westrum.
Det er Vegdirektoratet som nå har sagt ja til en prøveperiode på inntil seks uker. Til sammen 24 personer i tre skift skal involveres i test og bruk av ståhjuling. All utprøving og bruk skal være frivillig for den enkelte.
Prøveprosjektet er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Avinor som eier og driver Oslo lufthavn, og Segway Norge AS som leverandør og samarbeidspartner.
SKAL KURSES: Flyplassansatt Alina Demitro tror det batteridrevne kjøretøyet kan være nyttig i jobben.
Foto: Dag Aasdalen / NRKDersom det går som flyplassen har planlagt, vil fire ståhjulinger rulle rundt i løpet av mai og juni.
Ansatte skal kurses
Enkelte ansatte på landets største flyplass går ifølge Westrum opp mot 20 000 skritt om dagen.
Alina Demitro jobber i publikumsservice i terminalbygget. Hun tror det batteridrevne vidunderet kan bli til verdifull hjelp i jobben, hvor det ellers er mye trasking.
– Jeg tror det kan være kjempenyttig. Flyplassen er blitt veldig stor, og vi må ofte gå veldig langt i løpet av arbeidsdag.
PÅ TESTTUR: Sikkerhetsansatt Edgar Kem på Oslo lufthavn tester ut en ståhjuling på flyplassen.
Foto: OSL/John A. NyborgStåhjulinger kan gå opp mot 40 kilometer i timen. Men de som skal brukes på Oslo lufthavn skal justeres slik at de får en toppfart på 20 kilometer i timen. Ansatte som skal benytte doningen får også et tretimerskurs i forkant.
– Det er veldig mange reisende på flyplassen hver dag. Er dere ikke redd for ulykker?
– Vi har gjort en grundig risikoanalyse. Mange flyplasser verden over har dette allerede, og vi har sett på hvordan de har løst det, sier Kjell Are Westrum.
- LES OGSÅ: – En ståhjuling er ikke alltid en Segway
Den blå regjeringen lovte som noe av det første å tillate bruk av Segway i Norge, og nye forskrifter som gjør dette lov er sendt på høring. Oslo lufthavn får tjuvstarte bruken, men om kjøretøyet vil bli permanent ved flyplassen er ennå for tidlig å si.
– Jeg er usikker. Men jeg håper dette fører til at vi bruker mindre tid på å komme oss rundt. Også håper jeg at dette gjør at det blir lettere for publikum og andre ansatte å komme i kontakt med oss.
Evalueringen av prøveordningen skal leveres til Vegdirektoratet innen 30. september i år.