Hopp til innhold

Norges travleste fergestrekning blir elektrisk

Innen sommeren 2022 skal strekningen mellom Moss og Horten bli nesten helt elektrisk. Da kuttes klimautslippene med 75 prosent.

Biler og lastebilder kjører av Bastø 3.

BLIR ELEKTRISK: Snart blir flere av Bastø Fosens ferger helelektriske.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

Med 36.000 avganger i året er strekningen mellom Moss og Horten over Oslofjorden landets travleste fergestrekning.

Til sammen er det fem ferger som frakter passasjerer mellom Østfold og Vestfold. Tre av fergene skal nå bli helelektriske.

Diesel skal byttes ut med batteri. Med et dieselforbruk på 8,5 millioner liter, vil det gi et kutt på 6 millioner liter.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn roser Bastø Fosen for å ta ansvar for miljøet med å elektrifisere.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Skipsfarten er i toppen av klimautslipp, og det vil vi få ned. Norge er en skipsfartsnasjon, og dette vil bidra med erfaring i den videre utviklingen av industri og skipsfart, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til NRK.

Statsforetaket Enova gir 136 millioner til prosjektet, som forventes å være ferdigstilt i 2022.

17 tusen tonn mindre CO₂ i året

Pengene fra Enova skal gå til en ny elektrisk ferge, ombygning av to eksisterende ferger og ladestasjoner i Moss og Horten.

– Vi er veldig glade for å få muligheten til å fortsette elektrifiseringen av strekningen mellom Moss og Horten, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Neste år setter ferjeselskapet Bastø Fosen inn en hybridferje på det samme sambandet.

Når tre ferjer blir helelektrisk vil man til sammen kutte rundt 17 tusen tonn CO₂ i året.

Øyvind Lund om bord i en av Bastø-ferjene.

Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen er takknemlig for at Enova støtter elektrifisering av fergestrekningen Moss-Horten.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

Deler av regninga tar Bastø Fosen selv.

– Dette er tunge investeringer som er viktig å sette i gang når teknologien endelig er moden. Samlet vil det koste 350 millioner, men vi ønsker å ta det samfunnsansvaret for et grønt skifte når myndighetene også stiller opp.

Bidrar til grønn omstilling

Klima- og miljøministeren er svært fornøyd med å kunne dele ut penger til Bastø Fosen, som føyer seg inn i regjeringens satsing på grønn skipsfart.

Han roser dem for å være fremoverlente og ta ansvar for miljøet.

– Målet er at vi skal redusere halvparten av utslippene i skipsfart innen 2030. Vi har dårlig tid, men vi tar det stegvis. Det er det klimakampen handler om, sier Rotevatn.

Bastø Fosen er langt fra alene om å satse på ferje som går på strøm. I 2015 ble verdens første helelektriske ferge, MF «Ampere», satt i drift av Norled på sambandet Lavik – Oppedal.