Norges første elbil med blålys

Norges første elbil med blålys har kommet. Eieren, Drammenregionens brannvesen, er en foregangsfigur, mener Norsk Elbilforening.

Video Norges første elbil med blålys

NETT-TV: Se Norges første utrykningskjøre-elbil og møt gutta fra Drammenregionens brannvesen.

– Dette er den nyeste og beste vi har i bilflåten vår.

Det sier overbrannmester ved Drammensregionens brannvesen, Robert Kjærstad-Petterson. Han viser tydelig stolt frem brannvesenets nyeste tilskudd, elbilen Nissan Leaf.

Bilen er landets første og så langt eneste elektrisitetsdrevne utrykningskjøretøy, fullt uniformert med blålys på taket.

Men:

– Sirenen droppet vi, vi syns det kanskje ble litt vel mye, sier overbrannmesteren.

Kan brukes i beredskap

Som utrykningskjøretøy kan bilen settes inn i akutte situasjoner. Og skulle det være behov for det, er det plass til fem voksne menn i full røykdykkerbekledning i bilen.

– Bilen kan brukes som fremkomstmiddel for for eksempel overbefalsvakt dersom de må ut på et brannsted, og den kan i teorien brukes til å frakte utstyr og personell til et brannsted. Det er ikke primært det som er misjonen, men muligheten er der, sier Kjærstad-Petterson.

Robert Kjærstad-Petterson

Overbrannmester Robert Kjærstad-Petterson i den splitter nye el-brannbilen

Foto: Christina Honningsvåg / NRK

Det er forebyggende avdeling som har førsterett på bilen, og i all hovedsak vil den brukes til ikke fullt så akutte oppgaver.

– Denne bilen skal primært gå som fremkomstmiddel for forebyggende avdeling i brannvesenet, ut på tilsyn med særskilte brannobjekter som skoler, hoteller, barnehager, store industrier og så videre i våre kommuner, forteller overbrannmesteren.

Murring i gangene

Bilen er et fullverdig medlem av brannbilflåten og har sin egen ladestasjon inne i bilhallen, rett ved siden av de andre brannbilene. Og selv om alle er fornøyde med bilen nå, var det litt murring i gangene da han foreslo bilen, forteller Kjærstad Petterson.

– Vi er jo en spesiell type mennesker, vi brannmenn. Og har ikke bilen masse hestekrefter og motordur så telles det ikke som bil, mente mange av gutta. Men etter å ha kjørt bilen, har de blitt veldig positive til den.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elbil med blålys

Bilen kommer med en støpsel i fronten, og en ladekontakt er montert på veggen i bilhallen.

Foto: Christina Honningsvåg / NRK

Han mener de har alle forutsetninger for å få denne bilen til å fungere i flåten.

– Bilen står parkert inni varm garasje med mulighet for strømtilkobling hele tiden, og med en rekkevidde på 15 mil så klarer vi oss veldig fint i de nærliggende kommunene som vi betjener.

– Et viktig forbilde

Hans Håvard Kvisle

Prosjektleder Hans Håvard Kvisle mener Drammenregionens brannvesen er foregangsfigurer.

Foto: (privat)

– Dette viser at man ønsker å ta vare på byen, og omgivelsene rundt seg når man bruker elbil, sier Hans Håvard Kvisle, prosjektleder i Norsk Elbilforening.

Han syns det er viktig at kommunale etater og kommuner generelt tar i bruk elbiler fordi de representerer befolkningen.

– Det er befolkningen som vil ha fordeler ved at det er flere elbiler, ved at du får renere luft i byene og mindre støy og dermed bedre helse. Så det at en brann og redningsetat i Drammensregionen går foran og viser at elbil duger, det syns jeg er veldig bra.

Kvisle ønsker at flere følger Drammenregionens brannvesen sitt eksempel, og tar i bruk elbiler.

– Jeg skulle ønske at flere brann og redningsetater gjorde det der det er mulig. Og ikke bare disse etatene, men i hele spekteret av kommunale tjenester.

Elbil med blålys 3

Den nye bilen har fått sin egen plass ved siden av de andre brannbilene

Foto: Christina Honningsvåg / NRK

– Veldig stolt

At Drammenregionen brannvesen blir omtalt som forbilde, går ikke upåaktet hen hos overbrannmesteren.

– Jeg blir jo veldig stolt, jeg må si det. Samtidig så prøver vi alltid å være så gode som vi kan, så det skulle jo egentlig bare mangle.

Han er helt enig i at flere etater kunne og burde satse mer på elbil.

– Så gode som elbiler er i dag så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke de kan brukes til mer enn de brukes til. Og spesielt da av offentlige etater som kanskje ikke bruker biler over så lange strekninger hver dag.

Bør være foregangsfigur

Kjærstad-Petterson mener det er helt naturlig at brannvesen landet rundt skal streve etter å være så miljøbevisste som mulig.

– Jeg mener jo personlig at det er ekstremt viktig, og man ser jo på de oppgavene vi gjør i det daglige i forhold til akutte forurensingssituasjoner og sånne ting. Sånn sett er vi jo en miljøforkjemper, og hvorfor skal ikke vi da også være en foregangsfigur innen det.

Elbil med blålys2

Elbilen med blålys vil være mye å se i trafikken i tiden fremover.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK