Hopp til innhold

Nordea: – Norske statsborgere skal selvfølgelig ikke bli spurt om oppholdstillatelse

Banken gjør nå grep for å hindre at norske statsborgere skal bli spurt om oppholdstillatelse eller visum, etter opplevelsen til norske Ina Aarti fra Fredrikstad.

John Sætre

John Sætre legger seg i dag flat på vegne av Nordea, etter at norske Ina Aarti ble spurt om oppholdstillatelse i et møte med bankens kontor i Fredrikstad.

Foto: Johnny Syversen

Aarti er født i India, men ble adoptert til Norge da hun var ni måneder gammel. Da hun og samboeren Per-Jørgen Olsen fra Fredrikstad skulle søke om boliglån hos Nordea, ble hun spurt av kundebehandleren om hun hadde oppholdstillatelse eller visum.

Nå legger Nordea seg flate. I en melding som er lagt ut på Nordea sine nettsider, sier leder for bankvirksomheten i Nordea Norge, John Sætre, at selskapet skal behandle alle kunder med respekt.

– Ingen skal føle seg dårlig behandlet hos oss. Vi beklager på det sterkeste denne hendelsen og at kunden har hatt en dårlig opplevelse. Norske statsborgere skal selvfølgelig ikke bli spurt om verken oppholdstillatelse eller visum. Når kunden har opplevd dette i sitt møte med oss, så har vi gjort en feil. Vi skal ta de nødvendige grep for å sikre at det ikke skjer igjen, skriver han.

NRK i dag spurt om et intervju med John Sætre for en utdyping av hva disse grepene går ut på, men han meddelte via Nordeas pressetjeneste at han ikke hadde mulighet.

Fornøyd

Per-Jørgen Olsen er glad for at banken har ringt for å beklage, og nå tar saken på alvor.

– Det er hele grunnen til at vi ville løfte frem saken. Da vi opplevde dette, så tenkte vi at det var veldig merkelige rutiner. Målet vårt var de skulle revurdere rutinene sine for disse spørsmålene, så det er vi veldig fornøyd med.

Samboerparet har forøvrig opplevd voldsom støtte etter at de fortalte sin historie i går.

– Vi har fått utrolig mange støtteerklæringer, personlige mailer fra hele landet. Jeg ser også at mange deler, kommenterer og støtter oss på sosiale medier. Det er både hyggelig og godt å se når man tar opp en så ubehagelig sak, sier Olsen.

Ina Aarti og Per-Jørgen Olsen

Ina Aarti og Per-Jørgen Olsen opplevde spørsmålet fra Nordeas kundebehandler som merkelig. Nå er de glade for at bankvirksomheten ser på rutinene sine.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Viser til hvitvaskingslov

Pressesjef Christian Steffensen i Nordea presiserte torsdag at Nordea er lovpålagt å stille spørsmål i henhold til etterlevelse av hvitvaskingsloven.

John Sætre utdyper i sin pressemelding at dette er regler som gjelder på tvers av finansbransjen, og går på kjennskap til hvem kundene er, og hvordan de ønsker å bruke bankens produkter og tjenester.

Bankens medarbeidere må derfor stille spørsmål om blant annet bosted, statsborgerskap og fødested.

– Å få disse spørsmålene kan oppleves som underlig, men er i forhold til etterlevelse av hvitvaskingsloven. Det skal likevel ikke medføre at kunder får en ubehagelig opplevelse.