– Nå gjør vi forberedelser og går gjennom alt for å samle tilbud til Black Week, sier Daniella Mossberg.
Hun er senterleder ved Storbyen i Sarpsborg. De er allerede i gang med planleggingen av handleuken som både er elsket og hatet.
I år har prisene steget på varer som strøm, mat og drivstoff. Det har gjort at nordmenn flest har fått kjøpekraften redusert.
Senterlederen tror likevel at mange vil handle under den store tilbudsuken.
– Vi tror faktisk at mange ønsker å gjøre gode kjøp til bra priser, sier Mossberg.
Tror færre vil handle
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) anslår at vi i år vil julehandle for 124 milliarder kroner. De forventer også at flere starter med innkjøp til jul under Black Week for å jakte gode tilbud.
I en undersøkelse gjennomført av NHO svarer én av tre at de har planer om å handle i løpet av Black Week:
– Det er mye som har påvirket økonomien til forbrukerne. Vi estimerer derfor at færre vil dra bankkortet og at handelen går noe ned, sier Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO.
Hun mener Black Week og førjulstiden er viktig for handelsnæringen.
– Handelen utgjør store deler av inntekter og omsetninger som næringen skal gjenføre hele året, sier Wist.
Flere tenker på bærekraft
– Jeg tror kanskje folk vil bruke enda mer penger i år for å spare noen kroner. Mange satser nok på at det er en billig uke, sier Pernille Ibsen.
Utenfor Storbyen i Sarpsborg er det delte meninger om hvordan Black Week kommer til å gå i år:
Ikke alle er like begeistret for Black Week og Black Friday. I fjor markerte unge over hele landet «Grønn Fredag» som en motreaksjon til handelsnæringens store tilbudsdag.
Også senterleder Daniella Mossberg merker at flere tenker på bærekraft enn tidligere.
– Flere etterspør enda mer gjenbruk. Vi tenker at under Black Week kan man også gjøre fornuftige, gode og planlagte innkjøp. Vi oppfordrer absolutt til at folk handler det man måtte trenge, uten å gå over styr.