Politikerne i Østfold var samlet til konferanse om jernbanen i Østfold i dag.
Truer med sivil ulydighet
Der presenterte Jernbaneverket sine planer fram mot 2019. Konklusjonen var ubønnhørlig. Det tar lang tid, veldig lang tid å modernisere jernbanenettet her i fylket.
Eirik Tveiten, førstekandidat for partiet Rødt, er én av politikerne som er svært utålmodig.
– Vi har gode trasevalg og tverrpolitisk enighet. Så hva er det det står på? Det er så stor irritasjon her i fylket nå, at det kan hende vi må ty til andre midler. Sivil ulydighet, hva vet jeg, spør en oppgitt Eirik Tveiten.
LES:
– Tar en mannsalder
Et eksempel på hvor sakte det går er dobbeltspor og jernbanetunel gjennom Moss. Planene kom i 1989. Nå sier Jernbaneverket at traseen kan stå klar i 2018, 30 år seinere.
Bedriftsrådgiver i NHO Østfold, Gunnar Laursen, er ikke veldig imponert.
– På visse strekninger ser vi jo at at det tar en mannsalder før man kommer i gang med anleggsfasen, kommenterer Laursen.
Jernbaneverket har allerede fått flere milliarder til Østfold, både til å forlenge plattformene på østre linje, nye krysningsspor og dobbeltspor og tunnel gjennom Moss.
LES:
SE I NETT-TV:
Kan ikke garantere
Men lite vil stå ferdig før om ti år. Aase Drømholt, som er seniorrådgiver i Jernbaneverket, presiserer at Jernbaneverket ikke gjøre hele jobben alene.
– Jernbanerket gjør jobben i forhold til de prioriteringene som ligger der, så er det politikernes oppgave å «jobbe inn» prosjektet, sier Drømtorp til NRK.
Men kan du garantere at strekningen gjennom Moss står ferdig om ti år, slik planen sier?
– Nei, det kan jeg ikke. Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP), men må selvsagt følges opp med årlige bevilgninger, forklarer Drømtorp.
LES: