Forskning viser marginale forskjeller på utslipp av klimagasser ved bruk av buss og bil. Karl Georg Høyer er prosjektansvarlig for transport, energi og miljø-rapporten som Vestlandsforskning har lagt frem.
– For et bedre klima er det ikke avgjørende å ta buss. Det er trikk og bane som utgjør de største klimagevinstene, sier han til NRK.no.
Han er fortsatt klar på at det er viktig at folk tar bussen, og at nøkkelordet er tilgjengelighet.
– Hvis flere tar bussen så vil det spare miljøet for store utslipp sammenliknet med bil.
Buss må bli en vane for folk flest
Ordførerkandidat for Venstre i Drammen, Ulla Nordgarden, er enig med Høyer. Hun sier det handler om vane.
– Før vi tar debatten om buss og bil, må vi gjøre det til en folkevane å ta bussen. Det er der bussen vinner, når den er full av passasjerer. Da er det mye mindre utslipp av giftige gasser per hode sammenliknet med å kjøre bil.
Per passasjer per kilometer er utslippet av CO2 150 gram for bil, mens det er 114 for buss. Dette er tall for bytrafikken. Når det gjelder lengre turer og pendlertrafikk har bussene klare miljøfortrinn fordi de oftere har flere passasjerer.
Flere bussfelt i byene
Gøril Andreassen, avdelingsleder for transport i miljøorganisasjonen Zero, sier deres mål er å få alle busser over på biodrivstoff, hydrogen eller andre klimavennlige drivstoff innen 2020.
Erlend Tellnes i Natur og Ungdom ser for seg et bybilde generelt i Norge med flere kollektivfelt.
– Hvis alle busser kan kjøre forbi bilene på vei til jobb vil det bli mer lukrativt og flere vil kanskje etterlate bilen i garasjen.
En kollektivtrafikk i riktig retning
Til tross for mange bussavganger med lite folk, tar stadig flere kollektivtilbudet i bruk. Det viser fersk statistikk fra Statistisk Sentralbyrå.
Det var over 500 millioner reiser med kollektivtransport i 2010, noe som er en økning på 21 millioner påstigninger fra året før. Det meste av veksten var i byområdene.