21 sosialklienter ved NAV-kontoret på Grorud er svindlet for over 300 000 kroner de tre siste årene.
Svindelen har skjedd ved at en forvalter ansatt i NAV har brukt av klienters penger til å betale for egne utgifter og fornøyelser.
- Trist og alvorlig
Bydelsdirektør i Grorud Helge Jagmann sier de ser svært alvorlig på saken.
- Dette er kjempetrist. Det er trist for brukerne og hele organisasjonen at slikt skjer. Vi ser veldig alvorlig på saken og agerte deretter, sier Jagmann.
Skulle holde styr på økonomien
Mannen hadde ansvaret for frivillige forvaltningssaker, hvor sosialklienter får hjelp til å holde styring på økonomien ved å gi en forvalter ansvaret for del av pengene deres.
Jagmann sier han har tro på systemet, tross svindelen.
- Jeg har stor forståelse at brukerne får svekket tillit til den kommunale forvaltningen av pengene når slikt skjer. Vi har derfor gjort alt vi kan for å vise at dette er en enkeltepisode ved å orientere og betale tilbake pengene til klientene umiddelbart.
HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER ARTIKKELEN!
Har innrømmet mer svindel
Så langt har bare mannens forvaltningssaker etter 2006 blitt undersøkt, men i politiavhør har han innrømmet å ha svindlet klienter også før dette, noe som etterforskes videre.
Kommunerevisor Anette Ghon Hellum sier de nå skal se på om internkontrollen av slike forvaltningssaker er god nok, og at det derfor er for tidlig å friskmelde systemet.
- Når dette har vært mulig over så lang tid må vi også vurdere om systemet er godt nok, sier hun.
Les
fra Oslo og Akershus.