Hopp til innhold

NAV-ansatt svindlet sosialklienter for over én million kroner

Mannen betalte sine egne regninger fra klientenes kontoer og satte over penger til sin egen brukskonto.

NAV

Kommunerevisjonen har avslørt at mannen som var ansatt ved NAV i Grorud bydel stjal fra klientene sine i ni år.

Foto: Illustrasjonsfoto: Frode Wik / NRK

Mannen var ansatt som forvalter i NAV i bydel Grorud i Oslo og skulle ta seg av klientenes økonomi, i stedet stjal han fra klientene.

De hadde inngått en avtale med kommunen om at de skulle forvalte pengene deres, fordi de ikke greide å ta hånd om sin egen økonomi.

Prøvde å betale NRK-lisensen

Den omfattende svindelen ble avslørt da mannen prøvde å betale NRK-lisensen med en klients penger.

Jeg er utrolig lei meg på vegne av brukerne som er blitt utsatt for dette av kommunen.

Bydelsdirektør, Helge Jagmann

Først trodde kommunen at 21 sosialklienter var svindlet for rundt 300 000 kroner , men etter at kommunerevisjonen har sett på saken viser det seg at svindelen var mye mer omfattende.

Kommunerevisjonen har gått lengre tilbake i tid og har nå avdekket at svindelen pågikk fra 2000 til 2009. Til sammen tappet mannen klientenes kontoer for 1 131 825 kroner.

Les hele rapporten her!

Video NAV-ansatt svindlet 53 klienter

Sviktende rutiner

Sommeren 2009 avslørte bydelen ved en internkontroll at mannen systematisk hadde stjålet rundt 300 000 kroner fra brukerne. Mannen ble suspendert, avskjediget og politianmeldt.

Kommunerevisjonen kritiserer dessuten bydelen for sviktende rutiner, som gjorde at svindelen kunne skje.

– Bydelen har nå gått detaljert inn i dette og laget nye rutiner, slik at vi antakeligvis følger dette ennå strengere enn samtlige bydeler i Oslo. Vi har gjort vårt for at dette ikke skal skje igjen. Dette er et system basert på tillit, men vi har nå svært strenge rutiner på området, sier bydelsdirektør i bydel Grorud, Helge Jagmann.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.