Hopp til innhold

Nå kjører bussen på ditt bananskall

Nye busser fylles nå med den første biogassen fra Oslos eget biogassanlegg.

Buss kjører på matrester

Her fylles bussen med drivstoff fra dine matrester.

Foto: Nadir Alam, NRK

Tirsdag kunne den første bussen skru om tenningen, og kjøre avsted med biogass fra Oslo på tanken. Det er matavfallet som folk i hovedstaden kildesorterer ned i de grønne posene, som blir til biogass.

I grønn pose kastes matavfall som for eksempel skall, skrell,skrotter,kaffegrut og filter.

Elisabeth M. Vollan

Fungerende kommunikasjonssjef i Renovasjonsetaten, Elisabeth M. Vollan, sier bussen kjører 250 meter på en pose matavfall.

Foto: Oslo Kommune, Renovasjonsetaten

– Det at vi tar jobben med å kildesortere ved kjøkkenbenken hver eneste dag, gjør at du nå kan ta bussen gjennom byen på ditt eget matavfall , sier fungerende kommunikasjonssjef Elisabeth M. Vollan i Renovasjonsetaten.

For hver pose matavfall vi kildesorterer, så kan bussen kjøre en kvart kilometer.

Egenprodusert biogass

Biogassen er produsert ved byens eget biogassanlegg, som ligger i Nes på Romerike. Selve fyllingen av biogassen på bussene skjer på Rosenholm i Oslo.

– Biogass som drivstoff er CO2-nøytralt, og er det mest miljøvennlige drivstoffet tilgjengelig på markedet i dag, forteller Vollan.

Planen er at 51 busser etter hvert skal kjøre på biogass fra Oslo kommunes anlegg.

Ruters mål er at kollektivtrafikken skal kjøre på mest mulig miljøvennlig drivstoff, men busser i Oslo kjører allerede på både rapsolje, trevirke, vannkraft, hydrogen og kloakk, opplyser Ruter.

Se video: Matavfallet kommer deg direkte til gode

Fra tirsdag av kan du komme deg fra A til B med drivstoff som du selv har vært med å produsere. For nå pumpes biogass, som utvikles fra de grønne matavfallsposene, rett inn i miljøvennlige busser.

Renere luft

Det er mange miljøgevinster ved å bruke biogass ifølge Renovasjonsetaten. De lister opp følgende fordeler:

  • Reduserer utslipp av fossilt CO2. Biogass er et 100 prosent fornybart drivstoff
  • Bedret luftkvalitet i Oslo sentrum
  • Bidrar til støysvake busser i Oslo
  • Ruters satsning på biodrivstoff har allerede redusert deres fossile CO2-utslipp med 13 %
Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen

Oslo kommune har som mål å halvere byens utslipp innen 2030 ifølge fungerende miljøbyråd Bård Folke Fredriksen.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Oslo kommune har som mål å halvere byens utslipp innen 2030, men det kan by på utfordringer.

Tall fra Oslo kommunes klimarapport viser at de siste 20 årene har klimagassutslippene økt med 15 prosent. Kommunen håper at busser på biogass vil hjelpe dem å nå målet.

– Alle ressursene i avfallet som kommer fra byen, vil på en eller annen måte gå tilbake til den i form av nye produkter eller grønn energi, sier byråd for miljø og samferdsel Bård Folke Fredriksen.

Hvordan blir matavfall til biogass?

Matavfallet sendes til et biogassanlegg der det forbehandles, slik at alt uorganisk materiale tas ut og ingen plantesykdommer, ugressfrø eller andre uønskede organismer blir med videre.

Etter forbehandlingen råtner matavfallet i store reaktorer ved hjelp av en nøye sammensatt bakteriekultur.

I denne prosessen dannes det biogass som så oppgraderes til ren metangass med drivstoffkvalitet.

Bioresten er det som er igjen, og som er rikt på nitrogen, fosfor og kalium, og er et næringsrikt gjødselprodukt.

Se video: Her er de grønne matavfallsposene på vei til å bli drivstoff

Matrester fra Oslos befolkning kan fra tirsdag 8 oktober brukes som drivstoff for hovedstadens busser.