– Det er «all time high», så jeg er kjempefornøyd, uttrykker Ståle Løvheim, senterleder ved Nordby shoppingcenter.
Løvheim sikter til den rekordgode juli-måneden til kjøpesenteret, hvor de opplevde en vekst på tre prosent i både omsetning og besøkstall. Totalt har de med det omsatt for 568 millioner bare i juli, og hatt over én million kunder innom i samme periode.
Senterlederen kan dog ikke si sikkert hvorfor tallene er nettopp rekordgode i år.
– Det er nok flere årsaker til det. Vi har mange dyktige ansatte som jeg vil berømme, været har vært litt av og på i sommer, i tillegg til at den norske krona har vært sterkere enn den svenske over lang tid, forklarer Løvheim.
Lokkes over grensa av lave avgifter
Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og drikke, har en annen forklaring på den økte grensehandelen. Han mener de høye avgiftene i Norge, er med på å lokke flere og flere kunder over grensa.
– Prisen er en viktig drivkraft for norske forbrukere, og vi ser at lokkevarer som for eksempel brus, alkohol og godteri har betydelig lavere avgifter i Sverige enn i Norge, forteller Brubakk.
Og spesielt én avgift utgjør en stor forskjell mellom det svenske og det norske markedet.
– Avgiftsnivået i Norge var allerede mye høyere enn Sveriges, før sukkeravgiften ble innført. Effekten av dette har vært at flere velger å handle i Sverige, og det ser vi både av tall fra enkeltkjøpesentre og tallene på landsbasis, opplyser Brubakk.
Ønsker like konkurransevilkår
Brubakk mener det må skje endringer, dersom norske butikker skal klare å ta opp konkurransen med de svenske.
– Det vi ønsker er et avgiftsnivå som er nærere det de har i Sverige. Det er nesten umulig å konkurrere med svenske aktører når bare avgiftsnivået i Norge er høyere enn prisen i Sverige, slår Brubakk fast.
Og den administrerende direktøren for mat og drikke i NHO er klar på hva som må til.
– Det viktigste politikerne kan gjøre er å senke avgiftsnivåene på norske varer, og det viktigste mat- og drikkenæringen kan gjøre er å sørge for å fortsatt ha gode produkter som forbrukerne vil ha, understreker Brubakk.
Samtidig understreker Brubakk at NHO ikke er imot grensehandel.
– Vi synes det er bra at nordmenn som bor nære grensa har ulike alternativer å velge i. Vi ønsker å konkurrere fordi de norske varene er gode, sier Brubakk.