Hopp til innhold

– Han har fått ny selvtillit og gleder seg til hver mandag morgen

Simen Tørmoen (11) var lei og gruet seg til å gå på skolen. Etter at han fikk nye, praktiske oppgaver som vaktmester har han fått ny motivasjon. – Et eksempel til etterfølgelse, sier kunnskapsministeren.

Elev Simen Tørmoen og inspektør og teamleder Per Christian Pettersen

Elev Simen Tørmoen og inspektør og teamleder Per Christian Pettersen jobber som vaktmestere hver mandag.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Mange elever sliter med for mye teori i barne- og ungdomsskolen og dropper ut når de kommer til videregående.

Øreåsen ungdomsskole i Rygge går nye veier for å hindre at skoletrette elever faller ut og går glipp av viktig undervisning.

Skolens filosofi er at praktisk jobbing gjør elevene mer motivert til teori etterpå – noe de har tatt konsekvensen av.

– Vi hadde en elevgruppe på Øreåsen som syntes det var vanskelig å komme seg på skolen om morgenen. Mye av årsaken er nok at skolen etter hvert har blitt veldig teoretisk, sier inspektør og teamleder, Per Christian Pettersen, til NRK.no.

LES OGSÅ:

– Opplever mestring

På Øreåsen har de blant annet startet tre vaktmestergrupper. I tillegg har de etablert turgrupper og animasjonsgrupper.

Pettersen ser tydelig at flere av elevene har god nytte at tiltakene.

– Noen elever trenger en mer praktisk tilnærming til skolehverdagen og andre fag. Og i disse gruppene opplever de at de mestrer ting. Den selvtilliten tar de med seg inn i timen etterpå. Flere er mer motiverte til å ta imot annen lærdom, forteller Pettersen.

Se TV-reportasje under:

Video Unge vaktmestere

Se TV-reportasjen over

7.-klassingene Simen Tørmoen og Martin Heltveit Dahl deltar begge i vaktmestergruppa. De møter opp til første time hver mandag morgen, blant annet for å rydde søppel, feie og levere varer til skolens kantine

– Vi trives veldig godt. Det er mye bedre enn å legge hodet på pulten og sovne, liksom, sier Simen til NRK.no.

De synes det er bra med praktiske og nyttige gjøremål hver mandag morgen.

– Det gjør det lettere å komme i gang med skoledagen. Vi får liksom mer krefter til å gjøre vanlig skolearbeid senere på dagen, forteller Simen.

– Elevene er forskjellige

I norske skoler har 1 av 12 elever vedtak på at de trenger spesialundervisning, i tillegg trenger enda flere tilrettelagte tilbud. Og det har de rett til ifølge læreplanen.

Rektor Elisabeth W. Dyhre legger ikke skjul på at akkurat det medfører en stor utfordring for skolene.

– Elevene våre er like forskjellige som andre mennesker og det krever mye å finne en god inngang til læring for alle sammen. Det vi helt klart ser er at flere har behov for litt alternativ og praktisk undervisning, sier Dyhre.

Hun mener vaktmestergruppene er et godt eksempel.

– Det står ingen steder at vi skal gjøre det på denne måten, men vi ser at det virker og har stor tro på at dette er veien å gå, sier rektor Elisabeth W. Dyhre.

(Artikkelen fortetter under bildet)

Rektor Elisabeth W. Dyhre på Øreåsen skole

Rektor Elisabeth W. Dyhre på Øreåsen skole tror deres metode er veien å gå for flere.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Får minister-skryt

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) har bestilt flere valgfag og mer praktisk og variert undervisning i sin nye ungdomsskolemelding som skal innføres fra høsten 2012.

Meldingen er den alle første på området siden ungdomsskolen ble innført for over 40 år siden

– Etter Kunnskapsløftet har skolen blitt for teoretisk for nesten alle elever. Det er viktig å jobbe mer variert. Derfor vil vi innføre flere valgfag fra neste høst av. Hele poenget er å treffe elevene bedre og øke motivasjonen, sier Halvorsen til NRK.no.

Kunnskapsministeren skryter av initiativet til Øreåsen skole.

– Mange lærer teori med mer praktiske innganger. Øreåsen skole er et godt eksempel på en skole som har vært kreative i å finne ut av hvordan elever som har falt litt ut kan trives på skolen, få en mestringsfølelse og vokse videre, sier Halvorsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kristin Halvorsen

– Etter Kunnskapsløftet har skolen blitt for teoretisk for nesten alle elever, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Har fått ny selvtillit

En av foreldrene er uten tvil glad for at Øreåsen barne- og ungdomsskole tør å satse litt utradisjonelt.

Anita Tørmoen sier hun tidligere hadde en sønn som gruet seg til å gå på skolen.

Slik er det ikke lenger.

– Han har fått ny selvtillit og gleder seg til hver mandag morgen og vaktmestergruppa. Det gjør en mamma veldig glad, sier hun.