Fra 11. mai åpner den nye bommen på E18 i Ramstad. Samtidig senkes takstene på bomstasjonene på E6 og E18 i Østfold.
– Jeg er rimelig fornøyd med den siste utviklingen. Det har vært mange runder med hva bompengesatsen skal være for å kjøre fra Indre Østfold til Oslo på nye E18. Nå ser det ut som at summen for en dagstur blir lavere enn det som det lå an til, sier ordfører i Eidsberg, Erik Unaas.
Mindre inntekter
Men selv om det blir billigere per passering, kan det bety at det tar lengre tid å betale ned regningen.
Vegvesenet har regnet ut at bompengeselskapet får 65 millioner kroner mindre i året.
– Med dagens takster ville E18 og E6 vært nedbetalt innen 2022, men nå blir det ikke sånn, sier daglig leder i Østfold bompengeselskap, Thorleif Haug.
- Les også:
- Les også:
Tror på trafikkøkning
Erik Unaas tror bilistene er villige til å betale noen år ekstra, så lenge det blir billigere. Likevel er han ikke sikker på at bomstasjonene blir stående noe særlig lenger.
– Det spørs hva regjeringen legger opp til med rentekompensasjonsordninger som gjør at bompengeselskapene kan komme bedre ut av det. Det er også konkrete planer om å omorganisere driften av bompengeselskaper i Norge, så man får lavere driftskostnader.
– Jeg tror også at trafikkøkningen på E18 kommer til å bli betydelig de neste årene. Det betyr at inntektene øker. Jeg er ikke sikker på at bomstasjonene må stå så mye lenger enn planlagt, sier Unaas.