Hopp til innhold

Morgendagens gründere

Unge gründere møtes i dag for å presentere morgendagens ideer.

Bedriften HOMÅH fra Halden VGS

Nanett Riis, Thea Lettenstrøm og Ida Nordahl selger nøkkelringer og buttons på messa for ungdomsbedrifter.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Flere hundre kreative ungdommer med masse skaperglede har rigget seg til i Rakkestadhallen. Anledningen er fylkesmessa for ungdoms- og elevbedrifter.

Ungdommene skal i onsdag og torsdag vise frem siden ideer. De fem beste blitt plukket ut til å delta i NM for ungdomsbedrifter.

Overskudd til kreftsyke barn

Thea Lettenstrøm, Nanett Riis og Ida Nordahl kaller seg HOMÅH og selger nøkkelringer og buttons.

– Hele overskuddet går til en aktivitet for kreftsyke barn i Østfold. I samarbeid med barnekreftforeningen vil vi bestemme hva de pengene skal brukes på, forteller Thea.

Selv tjener ikke jentene penger på arbeidet.

– Vi tar ikke lønn til oss selv. Men vi tar det som en erfaring, sier hun.

Ansvarlig for elevene Silje Solberg, støtter at jentene donerer bort pengene.

– De driver med sosialt entreprenørskap, og det er vi veldig glad for. I utgangspunktet ønsker vi at de skal ha en dobbel bunnlinje, slik at de kan være bærekraftige videre også. Men vi støtter at ungdomsbedrifter gjør noe for en godt sak, sier hun.

Elever rigger til på stand

Elvene har brukt mye tid på å rigge opp for å fremstille deres produkt best mulig.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Håp for fremtiden

I morges rigget elevene standene til messen for messen som åpnet klokka ti. Men ivrige elever brukte også gårsdagen på å pynte opp rundt sine prosjekt.

– Det er mange kreative og flotte ungdommer. Det er utrolig spennende og jeg gleder meg, sier Solberg.

Det gir henne stor tro på fremtiden.

– Vi ser hvert år at våre ungdomsbedrifter kommer ut på markedet med sine ideer etter hvert. Det at vi får opp aktiviteten i forhold til innovasjon, er utrolig viktig for Østfold, sier Solberg.

– Bra til slutt

Jentene bak HOMÅH er stolte av ideen de har utviklet. Nå håper de å selge for 10 000 kroner.

– Det tar tid å utvikle produktet. Det er første fasen, idefasen, tar lengst tid. Man skal jo finne på en ide som selger. Det ble heldigvis bra til slutt, sier Thea Lettenstrøm.