Mysen og omegn Røde Kors går nå inn i et spleiselag med Eidsberg kommune og Østfold fylkeskommune for å få markedet på rett kjøl igjen.
Må tenke nytt
Fungerende daglig leder i Momarkedet; Freddy Hagen, mener det tradisjonsrike Røde Kors-arrangementet trenger hjelp for å tenke nytt.
- Jeg tror vi trenger hjelp til å se endringer. Dessuten må vi ha fagfolk inn som kan se hva som er trender i tida og hva som kan trekke markedet fremover, sier Hagen.
Publikum svikter
Momarkedet sliter med sviktende publikumsinntekter.
Rundt 72.000 besøkte Momarkedet i år. Det er 7% mindre enn året før.
Mysen og omegen Røde kors klarer ikke flere underskudd. For å komme ut av en negativ trend må det tenkes nytt.
Redningen
Mysen Røde kors vil engasjere et eksternt konsulentfirma til å utføre en analyse av selve konseptet. Det vil koste 300.000 kroner.
Dermed kommer drahjelp fra Eidsberg kommune og fylkeskommunen som en redning.
Inger Christine Torp som er leder for opplæring-, kultur- og helsekomiteen i fylkeskommunen, har stor tro på at de skal få det tradisjonsriket markedet på rett kjøl.
- Vi vil nå gå inn i et slikt samarbeid for å gjøre de markedstilpasningene som må til slik at markedet kan være den kulturbæreren som det har vært i Østfold, sier Torp.