Mobilkrangel mellom UP og trafikkforskere

Forskere ved Transportøkonomisk institutt tror vi kan ha blitt flinkere til å kjøre bil og bruke mobil samtidig.

Mobilbruk i bil

Forskere ved transportøkonomisk institutt tror vi kan ha blitt flinkere til å kjøre bil og bruke mobil samtidig (illustrasjonsfoto).

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

En upublisert studie gjort av Transportøkonomisk Instituttet (TØI) i fjor viste ingen økning i andelen trafikkulykker som skyldes mobilbruk, sier forsker ved instituttet, Fridulv Sagberg.

– Vi har foreløpig ingen indikasjoner, hverken på at risikoen er høyere, eller at mobiltelefonen er forklaringen bak en større andel av ulykkene enn før.

Kan ha lært

I 2008 startet bølgen av smarttelefoner da den første Iphone-modellen kom på markedet i Norge. Siden den gangen har 79 prosent av befolkningen fått smarttelefon.

TØI fant den gangen at faren for å havne i en ulykke fordobles om sjåføren bruker telefonen. Nå tror Sagberg at vi kan ha blitt flinkere til å prate og kjøre samtidig.

– Man kan jo tenke seg at det er noe som kan læres og at risikoen ved å bruke telefonen kan være lavere enn før.

Les også:

Skepsis i UP

Stein-Olaf Røberg

UP-sjef i Follo og Østfold Stein-Olaf Røberg.

Foto: NRK

UP-leder i Østfold og Follo, Stein-Olaf Røberg er skeptisk. Han sier han kunne ha skrevet ut bøter for telefonbruk hele dagen, og tviler på at det ikke lenger er like farlig å prate og kjøre samtidig

– I dag foregår det meste av jobben og privatlivet på telefonen, så at oppmerksomheten ikke flyttes vekk fra trafikken når det piper og ringer i lomme, det tror jeg ikke noe på.

Han vil ikke avskrive telefonen som en medvirkende årsak, før han får en annen forklaring på hvorfor antallet ulykker har økt med over 10 prosent siden 2009.

– Hvis man ikke kan sette fingeren på hva som er årsaken til det, tror jeg fortsatt at fikling med mobiltelefonen og kanskje andre tekniske løsninger i bilen, gjør det at man kommer opp i flere situasjoner.