Millionkrav etter trailerbrann i Oslofjordtunnelen

Brannen i en lastebil med dopapir påførte Oslofjordtunnelen skader for over 9,5 millioner kroner. Nå krever Statens vegvesen pengene tilbake.

UTE AV KONTROLL: Brannen blusset opp under lastebilen og i løpet av få minutter veltet det massiv røyk ut i tunnelen. FOTO: STATENS VEGVESEN

Brannen 5. mai 2017 førte til store skader i tunnelen, blant annet på elektroinstallasjoner, veggkledning og veidekke. I tillegg leide Statens vegvesen inn fergen Oscarsborg 2 til å frakte reisende mellom Sætre og Drøbak i 13 dager mens tunnelen var stengt.

Nå krever de kostnadene erstattet av forsikringsselskapet Avus.

– Det gjør vi alltid når skader skjer på objekter langs veien. Da stiller vi krav til ansvarsforsikringen som kjøretøyet har, forklarer Nils Karbø, leder for veiavdelingen i Akershus i Statens vegvesen.

Nils Audun Karbø

Nils Karbø, leder for veiavdelingen i Akershus i Statens vegvesen.

Foto: Erik Larsstuen / Statens vegvesen

Han er ikke bekymret for at Avus ikke godtar kravet.

– Vi regner med at det blir betalt.

Avus ønsket ikke å gi noen kommentar til denne saken.

Lastebil etter brann i Oslofjordtunnelen 5. mai 2017

Lastebilen var totalt utbrent etter brannen i Oslofjordtunnelen. Temperaturen skal ha vært opptil 1200°C på det varmeste.

Foto: Statens vegvesen

Kan skje hvem som helst

Dersom det ender med at Avus betaler erstatning kan de kreve pengene betalt fra selskapet lastebilføreren var ansatt i eller fra sjåføren personlig, såkalt regress. Ifølge Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemnda, er dette noe alle risikerer hvis man på grovt uaktsomt vis forårsaker skader, men ni millioner vil man trolig aldri bli krevd for.

Harald Sverdrup

Ifølge Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemnda, utløser promillekjøring de dyreste regressene.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

– Utenfor promillekjøring blir beløpene normalt begrenset til 25 000–30 000 kroner. Innenfor promillekjøring kan det være mer og de kan tilbakesøke hele beløpet. Vi har eksempler på krav på 180 000 kroner, forteller Sverdrup.

I tillegg til promillekjøring er lifter gjengangere i sakene nemnda får inn.

– Vi har flere eksempler på sjåfører som har brukt lift og heiste den opp, også glemt å ta den ned igjen og kjørt ut i trafikken. Så treffer de broer, skilt og andre ting, sier direktøren.

I tilfeller som med liftene og ved promillekjøring er det nesten automatisk bevist grov uaktsomhet. Å bevise grov uaktsomhet i andre tilfeller er vanskelig for forsikringsselskapene, noe som gjør at nemnda ikke får inn flere enn rundt 30 saker i året.

BRANN LASTEBIL OSLOFJORDTUNELLEN

Brannen førte til store skader på tunnelen.

Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix

Så varmt at betongen ble skrelt av veggen

Det var like før klokken 18 fredag 5. mai 2017 det startet å brenne i en latvisk registrert semitrailer i Oslofjordtunnelen. I løpet av få minutter spredde brannen seg til lasten med dopapir og kjøretøyet stod i full fyr. Tunnelen ble raskt fylt med tjukk røyk.

Lastebilsjåføren kom seg uskadet ut med hjelp fra en bilist i tunnelen. To andre personer ble fanget i et evakueringsrom på grunn av varmen fra brannen. Ifølge skaderapporten var det opptil 1200°C på det varmeste. Det tok rundt en time før brannvesenet kunne hente dem ut.

Betongkledning revet av vegg i Oslofjordtunnelen etter brann 5. mai 2017

Veggene i Oslofjordtunnelen ble så skadet av brannen at hele kledningen måtte byttes ut. Temperaturer opp til 1200°C gjorde at betongen ble skrelt av veggene.

Foto: Statens vegvesen