Posten og Asko etterlyser blant annet flere fyllstasjoner for bioetanol og biogass. Asko er Norges største grossist og forsyner Norgesgruppens kjeder med dagligvarer.
Mangel på fyllemuligheter
– Her i Oslo-området kan vi jo fylle både bioetanol og biogass, men det er jo bare ett sted for hver av dem. Og Oslo er stort. Men vi skal ikke gå lenger enn til anleggene våre i Drammen og Brumundal og Larvik før vi ikke har sånne fyllemuligheter. Og da er det jo ikke noe vits i å kjøpe de bilene her.
- Asko har skaffet seg 30 slike biler. Fordelen ved dem er mye lavere co2-utslipp .
- Posten har bestilt 17 lastebiler som går på biogass, og har en rekke mindre kjøretøyer i drift.
De to store transportørene synes ikke forholdene legges til rette for å satse stort på biodrivstoff. En ting er mangelen på fyllstasjoner, og en annen er høye kostnader, sier konserndirektør i Asko Torbjørn Johannson.
– Vi tar en merkostnad, både vi og Posten. Disse bilene, hvis du ser investering og drift samlet, så er de 20-25 prosent dyrere i dag enn vanlige dieselbiler. Dette er en kostnad vi påtar oss for å vise at vi mener alvor med et miljøengasjement. Men vi kan ikke skifte alle bilene når kostnadene er sånn.
- Les også: Posten vil bygge eget tankanlegg
Vil motivere med mindre skatt
Nyutnevnt leder av Stortingets energi og miljøkomite Ola Elvestuen fra Venstre - synes det er veldig bra at godstransportørene går foran med godt miljøeksempel - og savner en strategi fra myndighetenes side.
– Både for å produsere mer av det som er miljøsertifisert bioetanol, biodiesel og biogass og du må også ha et nasjonalt ansvar for at du får et distribusjonsnett sånn at dette kan taes enklere i bruk enn nå.
Elvestuen har ikke sans for å la lastebiler på biodrivstoff kjøre i kollektivfeltet eller gratis gjennom bomstasjonene.
– Akkurat disse incetivene bør være forbeholdt nullutslippskjøretøyene. Så må vi heller se på det totale skatte- og avgiftssystemet for å gi incentiver for å ta i bruk det som er biodiesel, bioetanol, biogass, og også da sørge for at vi får et distribusjonsnett som er praktisk og mulig å forholde seg til.