Det norske skipet MS Hamen - som ligger i Iddefjorden på svensk side, skulle ha vært flyttet til den 1. mai i år.
Men fortsatt ligger det forhatte skipet, som er vernet i Norge - men sett på som et miljøproblem i Sverige, på lånt tid hos svenskene.
I begynnelsen av mars i år sank aktereden på skipet, og det ble stående på bunnen.
Etter en redningsaksjon fra eiernes side kunne skipet heves igjen, og har siden hatt lensepumper gående fordi det fortsatt tar inn vann.
Denne uka var MS Hamen i trøbbel igjen.
Les også:
På vei ned
Etter å ha blitt berget i mars, avblåste eierne operasjonen, fordi de var usikre på om det kom til å komme mer penger til skipet, slik de er lovet.
Lensepumpene har gått, for skipet tar fortsatt inn vann, men denne uka var MS Hamen igjen i ferd med å synke på svensk side av grensefjorden mellom Norge og Sverige.
- Jeg var torsdag borte ved skipet og kikket, og så da at MS Hamen lå betydelig lavere i vannet enn på lenge, sier nabo Rune Karlsson på Hälle til nrk.no.
Karlsson varslet Strømstad kommunes miljøavdeling, som igjen sørget for at den svenske Kustbevakningen og eierne ble kjent med forholdet.
- Fredag så jeg både Kustbevakningen og en representant for eierne ved skipet. Åpenbart er det satt igang pumping, for nå har MS Hamen steget i vannet igjen, sier Karlsson.
Les også:
Venter på domsavgjørelse
Både Rune Karlsson og andre naboer til skipet, har gjennom flere år forsøkt å få det rustne skipet MS Hamen fjernet fra svensk side av fjorden.
- Skipet representerer en miljøtrussel, og i verste fall synker MS Hamen her i Iddefjorden, før det er slept vekk til oppussing, sier Karlsson til nrk.no.
I desember i fjor fikk eierne 450 000 kroner for å sikre skipet, og det venter ytterligere 1,5 millioner, som skal brukes til å dokksette skipet og sørge for at det blir i så god stand at det ikke synker.
Strømstad kommune og Västra Götlands länsstyrelse har begge krevd skipet fjernet, og fristen for å flytte MS Hamen var fra Västra Götalands länsstyrelse satt til 1. mai.
Den 13. februar i år anket Stiftelsen MS Hamen Västra Götalands läns avgjørelse om flytting til Vänersborgs tingsretts Miljødomstol, og ba om utsettelse av flytting og tvangsmulkt.
- Vi venter nå på Miljødomstolens beslutning, sier fungerende miljøsjef Mikael Olsson i Strømstad kommune til nrk.no.
Skulle ha vært hugget
MS Hamen skulle opprinnelig ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden, der skip har vært skrotet og solgt som stål til gjenbruk i årtier.
Men MS Hamen, som er bygget i England i 1949, ble oppdaget av norske interessenter og kjøpt av Stifelsen MS Hamen, og er ifølge stiftelsen selv i veldig dårlig stand, og skipet tar inn vann både over og under vannflaten.
Skipet skal være det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart og er nå vernet i Norge, og eierne ønsker at skipet skal bli et flytende museum.
Det er ikke kjent hvor skipet kan havne i Norge, etter at det er satt i stand, og det er så langt også usikkert hvor det skal slepes for dokksetting og akutt oppussing for å unngå at det synker.
Stiftelsens leder, Arne Øistein Holm, sier til Sveriges Television at det er innhentet pristilbud for å sette skipet i dokk, både i Norge og i utlandet.
Han sier det haster med å få igang et slikt arbeid.
Se privat video fra MS Hamen lørdag 30. april 2011
Kan miste vernestatus
Etter at Stiftelsen MS Hamen fikk 450 000 kroner til sikring av skipet fra Riksantikvaren i fjor, har det kommet krav fra riksantikvaren om at det redegjøres for hvordan pengene er brukt, før mer penger utbetales.
Hos Riksantikvaren er man i ferd med å miste tålmodigheten med stiftelsen som vil verne M/S Hamen.
Seksjonsleder Alexander Ytterborg hos Riksantikvaren sier at det som nå skjer i Iddefjorden helt og fullt er eiernes ansvar.
Ytterborg sier at dersom svenske myndigheter nå krever skipet fjernet som skrot, kan MS Hamens vernestatus bli trukket tilbake.
- Vi får avvente en eventuell henvendelse fra svenske styresmakter. Så får vi vurdere en slik henvendelse når den konkret kommer, både i forhold til vernestatus og det som skal skje videre, sa Ytterborg til nrk.no, da skipet sank i mars i år.
Han sier det har så langt ikke kommet noen formell henvendelse til Riksantikvaren fra svenske myndigheter av dette slaget.