Hopp til innhold

Mer tømmer på jernbane til Saugbrugs

Denne uka åpnet den svenske tømmergiganten Sveaskog ny jernbaneterminal i Ørebro. Høye dieselkostnader og strengere miljøkrav fører mer tømmer over på jernbane.

Tømmer
Foto: Rainer Prang / NRK

- I fjor gikk rundt fem prosent av våre transporter i Sverige og til Norge på jernbane. Målet er å doble dette volumet i løpet av 2008, sier Anders Järlesjö, logistikkshef på Sveaskog til NRK.

Fem prosent av Sveaskogs transporter tilsvarer 250 000 tonn. I år ønsker bedriften at volumet skal havne på rundt 600 000 tonn som fraktes på jernbane.

Mer miljøriktig transport

Tømmerbil

Sveaskog vil ha færre tømmertransporter med lastebil i fremtiden. En ny terminal er bygget og åpnet denne uka. Målet er å kunne doble volumet tømmer som fraktes med jernbane fra i fjor til i år.

Foto: Rainer Prang / NRK

Økningen som nå finner sted i togtransporter skyldes både miljøkrav og økte kostnader til diesel.

Prisen på diesel har økt med 40 prosent i Sverige siden juni 2007.

- Når vi også vet at en lastebil får med seg et gjennomsnittlig lass på 40 kubikkmeter trelast, og en jernbanetransport tar rundt 1 000 kubikkmeter trelast, sier det seg selv at det blir mer effektivt med tog. Dermed blir det også langt mindre bruk av diesel i tiden fremover, og mer miljøvennlig transport, sier Järlesjö.

Ny terminal

Denne uken åpnet Sveaskog en ny jernbaneterminal i Bergslagen ved Ørebro. Den nye terminalen skal kunne håndtere et stadig økende volum tømmer, som skal over på jernbane etter at tømmeret er tatt ut av skogen.

Sveaskog laster idag rundt 10 fulle tog med tømmer i uka. Det er faste turer til fabrikker i Sverige og Norge.

- Det er kostnadseffektivt å bruke jernbane på lange strekninger, selv om det koster en god del å laste og losse jernbanevognene, sier Anders Järlesjö til NRK.

Mer tømmer til Halden med jernbane

Norske Skog Saugbrugs

Norske Skog Saugbrugs produserer årlig 550 000 tonn med papir på sine tre papirmaskiner. Alt papir fra produksjonen eksporteres til utlandet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Norske Skog Saugbrugs mottar granvirke fra Sveaskog, og mye går allerede på jernbane.

- Vi vil at enda mer av tømmeret som går til Halden - og i fremtiden kanskje alt som skal et lengre stykke avsted - skal gå på jernbane, sier Sveaskogs logistikksjef.

I Halden er det tilrettelagt med jernbaneskinner på havna, og tømmer lastes om, både fra innkommende båter og jernbane i havneområdet.

- Vi regner med å kunne se økningen av tømmertransporter på jernbane i økende grad i løpet av det siste kvartalet i år, sier Anders Järlesjö til NRK.

Norske Skog Saugbrugs produserer årlig 550 000 tonn med papir på sine tre papirmaskiner. Alt papir fra produksjonen eksporteres til utlandet.