Hopp til innhold

Langt flere er fornøyd med kollektivtrafikken i Oslo

Antall reisende som er tilfreds med kollektivtrafikken i Oslo, har økt med 40 prosent de ti siste årene.

Kollektivtrafikk
Foto: Jørgen Eide / NRK

Flexuskort

Ruters billettsystem Flexus har fått mye kritikk.

Foto: Tuva Gaarder Nordli / NRK

Det viser den europeiske BEST-undersøkelsen der fem nordiske byer pluss Genève og Wien er med, skriver Aftenposten.

69 prosent sier de er fornøyd, særlig med punktligheten og med personalet om bord.

De reisende i Oslo er minst fornøyd med antallet sitteplasser, i Oslo opplever folk at de står 38 prosent av reisen.

Fra fjorårets gode måling går tilfredsheten opp med tre prosent.

Håper å bli enda bedre

Osloborgerne er mer fornøyd enn innbyggerne i København og Genève, men i både Helsingfors og Stockholm er de reisende mer fornøyd enn i Oslo.

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter

Ruter-sjef Bernt Reitan

Foto: Ruter

Det tar Ruter-sjef Bernt Reitan med fatning.

Han sier til Aftenposten at han synes årets undersøkelse har så gode resultater at han nå vil forsøke å ta igjen Helsingfors som i en årrekke har vært uoffisiell nordisk mester i kollektivtilbud.

– Hittil er det vi som har vært på besøk hos dem for å lære. Nå har de invitert seg selv til oss, for å se hva vi har gjort, sier Reitan.

I tillegg lar Rutersjefen seg inspirere av Flytoget som oppnår 85,5 av 100 poeng på Norsk Kundebarometers årlige tilfredshetsmåling.

Reitan tror det er mulig å oppnå like gode resultater dersom man legger bak seg tingene Ruter har slitt med, som blant annet billettsystemet.